لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

«ایران هیچ وقت طالب مذاکره با آمریکا نبوده است»


احمدی نژاد: هيچ وقت ایران طالب مذاکره با آمريکا نبوده و اين حق ايران است که برای مذاکره شرط بگذارد.
احمدی نژاد: هيچ وقت ایران طالب مذاکره با آمريکا نبوده و اين حق ايران است که برای مذاکره شرط بگذارد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه ۱۵ مهر ماه اعلام کرد که هيچ وقت ایران طالب مذاکره با آمريکا نبوده و اين حق ايران است که برای مذاکره شرط بگذارد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، محمود احمدی نژاد در جلسه عصر يکشنبه هيات دولت در مورد مذاکره با امریکا گفت: «اخيرا آقای بوش اعلام کرده که آماده مذاکره با ايران است و شرط کرده که ايران دست از حقوق هسته ای خود بردارد، در پاسخ می گوييم که ما هيچ وقت طالب مذاکره با آمريکا نبوده ايم.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، چند روز پيش در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی العربيه بار ديگر آمادگی آمريکا برای مذاکره مستقيم با ايران را اعلام کرد و گفت، به محض اينکه ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، «آمريکا بر سر ميز مذاکره حاضر خواهد بود.»


محمود احمدی نژاد افزود:« مذاکره با آمريکا زمانی اتفاق می افتد که دولت آمريکا در رفتار و رويکرد خود، تغييرات اساسی انجام دهد.»


رييس جمهوری ايران گفت: «اگر بنا باشد، کسی برای مذاکره، شرط قرار بدهد، حق ماست که شرط بگذاريم، چرا که از بابت بمب های اتمی و افراد جنگ طلبی که پای آن بمب ها نشسته اند، نگرانی داريم.»


آقای احمدی نژاد در مورد برنامه هسته ای ايران گفت که « به فضل الهی طی دو سال گذشته، پرونده هسته ای کشورمان از مسير انحرافی در مسير اصلی خود قرار گرفت و آژانس نقش خود را بازيافته است.»


اين سخنان آقای احمدی نژاد در حالی بيان می شود که آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران تا اواخر نوامبر فرصت داده تا ابهامات را در مورد برنامه هسته ای خود بر طرف سازد. در صورتی که ایران موفق به رفع ابهامات نشود احتمال تصویب دور سوم تحریم ها در شورای امنیت وجود دارد.


درخواست عصويت در شورای امنيت


در همين حال منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه در مصاحبه ای با تلويزيون جمهوری اسلامی گفته است که تهران در خواستی را برای پذيرش خود به عنوان عضو غير دائم شورای امنيت سازمان ملل به اين شورا ارائه داده است.


آقای متکی افزود که با برخی کشورها که خود مايل هستند در اين شورا عضو شوند برای حمايت از درخواست ايران به توافق رسيده اند.


شورای امنيت سازمان ملل، پنج عضو دائمی دارد که عبارتند از چين، فرانسه، روسيه، آمريکا و بريتانيا؛ و ده کشور نيز بطور دوره ای برای مدت دوسال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان اعضای غير دائم اين شورا انتخاب می شوند.


جمهوری اسلامی در حالی خواهان عضويت در شورای امنيت سازمان ملل شده است که رهبران ايران بارها اين شورا را عامل دست قدرت های بزرگ خوانده و قطعنامه های آن را غير قانونی دانسته اند.




XS
SM
MD
LG