لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

شکست مذاکرات ۱+۵ بر سر قطعنامه تازه علیه ایران


ایران می گويد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه بوشهر ادامه می دهد.
ایران می گويد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه بوشهر ادامه می دهد.

وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که گروه ۱+۵، بر سر جزئيات قطعنامه ای تازه عليه برنامه هسته ای ايران در شورای امنيت، به توافق دست نيافتند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، به رغم شکست مذاکرات روز سه شنبه شش قدرت بزرگ جهان، وزارت امور خارجه آمريکا ابراز اميدواری کرده است که توافق بر سر سومين قطعنامه عليه تهران، در چند هفته آينده به دست آيد.


ديپلمات های ارشد پنج عضو دايمی شورای امنيت – آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه – به همراه ديپمات های آلمانی، روز سه شنبه، پيش نويس سومين قطعنامه شورای امنيت درباره ايران را در يک مکالمه تلفنی مشترک به بحث گذاشتند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا به خبرنگاران گفت که اين کنفرانس تلفنی، بين يک تا يک ساعت و نيم به طول انجاميده و «مکالمه ای سازنده» درباره اين قطعنامه، انجام شده است.


هفته گذشته، يک گزارش دور از انتظار از سوی سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا منتشر شد که نشان می داد، ايران «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را در سال ۲۰۰۳ ميلادی متوقف کرده است.


روسيه و چين، پيش از انتشار اين گزارش نيز با افزايش تحريم ايران از سوی شورای امنيت، مخالفت کرده بودند. انتشار اين گزارش نيز به گمانه دامن زده است که اين دو کشور دارای حق وتوو در شورای امنيت، با سرسختی جدی تری، از افزايش تحريم های ايران جلوگيری کنند.

روسيه و چين، پيش از انتشار اين گزارش نيز با افزايش تحريم ايران از سوی شورای امنيت، مخالفت کرده بودند. انتشار اين گزارش نيز به گمانه دامن زده است که اين دو کشور دارای حق وتو در شورای امنيت، با سرسختی جدی تری، از افزايش تحريم های ايران جلوگيری کنند.


اين دو کشور، از شرکای اقتصادی بزرگ جمهوری اسلامی ايران محسوب می شوند.


گمانه زنی درباره قطعنامه تحریم


آقای مک کورمک، از ارائه جزئياتی درباره محتوای پيش نويس قطعنامه تازه خودداری کرد، اما پيش از اين دو مقام آمريکايی که نامشان فاش نشد، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بودند که «بخشی از نيروهای مسلح و بانک های اصلی ايران» هدف اصلی دور تازه تحريم ها عليه تهران خواهند بود.


به گفته اين دو مقام آمريکايی، در حال حاضر نام های «نيروی قدس (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و بانک ملی ايران»، در پيش نويس اين قطعنامه تازه که توسط فرانسه آماده شده، وجود دارند.


شان مک کورمک همچنين از ارائه اطلاعاتی بيشتر درباره موضع روسيه و چين در قبال پيش نويس از پيش آماده شده قطعنامه، خودداری کرد.


وی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره تاثير گزارش اطلاعاتی تازه بر موضع روسيه و چين، گفت: اين گزارش به معنای «تغيير استراتژی يا تاکتيک در مواجهه با ايران» نيست.


قدرت های جهان تاکنون با صدور دو قطعنامه از ايران خواسته اند که برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند، چرا که اين بخش از برنامه هسته ای ايران می تواند برای ساخت سلاح هسته ای نيز، به کار رود. ايران اين خواسته را رد کرده و می گويد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه بوشهر ادامه می دهد.


در گزارش اخير سازمان اطلاعاتی آمريکا تاکيد شده بود که اگر ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ ميلادی به توانايی ساخت سلاح هسته ای دست خواهد يافت.


آقای مک کورمک گفت که ديپلمات های ارشد گروه «۱+۵» به زودی کنفرانس تلفنی ديگری برگزار خواهند کرد و افزود: «موضوع جالب اين است که ما درباره صدور يا عدم صدور قطعنامه تازه هيچ بحثی نداريم، بحث بر سر اين است که قطعنامه بعدی شورای امنيت [عليه ايران] بايد چه محتوايی داشته باشد.»


پيش از اين برخی رسانه ها از احتمال برپايی نشست وزرای امور خارجه کشورهای گروه «۱+۵» در ابتدای هفته آينده در پاريس خبر داده بودند، اما شان مک کورمک، احتمال برگزاری چنين جلسه ای را ضعيف ارزيابی کرد.


  • «موضوع جالب اين است که ما درباره صدور يا عدم صدور قطعنامه تازه هيچ بحثی نداريم، بحث بر سر اين است که قطعنامه بعدی شورای امنيت [عليه ايران] بايد چه محتوايی داشته باشد.»
شان مک کورمک

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «من انتظار برپايی چنين نشستی را ندارم.و قطعا اگر وزرا نياز داشته باشند با هم مذاکره کنند می توانند اين کار را از طريق کنفرانس تلفنی انجام بدهند.»


موضع گيری تند کاخ سفید


روز سه شنبه، ساعاتی پس از کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا از ايران خواست تا درباره برنامه «مخفی توليد سلاح اتمی» خود توضيح دهد و هشدار داد برای «حفظ صلح» بايد مانع گسترش چنين تلاش هايی شد.


اين در حالی بود که آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود گفته بود که اگر آمريکا «يکی دو گام مثبت ديگر بردارد، راه برای تعامل باز خواهد شد.»


جرج بوش در کاخ سفيد پس از ديدار با جورجيو ناپوليتانو، رييس جمهوری ايتاليا، با بيان اينکه «ايران خطرناک است»، افزود: «ما باور داريم که ايران برنامه مخفی نظامی توليد سلاح اتمی داشته است و ايران بايد به جهان توضيح دهد چرا اين برنامه را داشته است.»


وی به طور مستقيم به اظهارات رييس جمهوری ايران پاسخ نداد، اما گفت: «پاسخ من به ايرانی ها اين است: شما يک برنامه پنهان مخفی که يک برنامه نظامی بوده، داشته ايد.»


رييس جمهوری آمريکا افزود: «مابايد آن را اکنون متوقف کنيم. شما اين تعهد داريد که به جهان بلند و واضح توضيح دهيد، که چرا اين برنامه نظامی را داشته ايد. آيا قصد داريد دوباره آن را شروع کنيد؟ به عبارت ديگر توپ در زمين شما است.»


همزمان دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد با رد اظهارات آقای احمدی نژاد ، آن را «خيال پردازانه» خواند.


XS
SM
MD
LG