لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

اسد: رابطه با ایران را برای صلح با اسرائیل قطع نمی کنیم


از زمان به قدرت رسیدن بشار اسد در سوریه، مذاکرات مستقیم سوریه با اسرائیل قطع شده است.
از زمان به قدرت رسیدن بشار اسد در سوریه، مذاکرات مستقیم سوریه با اسرائیل قطع شده است.

بشار اسد رييس جمهوری سوريه ضمن ابراز آمادگی برای صلح با اسرائيل برای بازپس گرفتن مناطق اشغالی از اين کشور، تاکيد کرد که در هر حال، دمشق روابط نزديک خود را با تهران حفظ می کند.


بشاراسد در دمشق گفت، درخواست های اسرائيل و ايالات متحده آمريکا برای لغو هم پيمانی با جمهوری اسلامی ايران و دورشدن از دوستی با تهران، «درخواست هايی اغراق آميز» هستند.


وی مناسبات کشورش را با ايران، گروه حزب الله لبنان و سازمان حماس، «روابطی شجاعانه» توصيف کرد.


اسرائيل از سال ۱۹۶۷ ميلادی بخش هايی از خاک سوريه را اشغال کرده است و در تمام اين سال ها تلاش های سوريه برای بازپس گرفتن مناطق اشغال شده، به شکست انجاميده است.


رييس جمهوری سوريه تاکيد کرد که درتلاش کشورش برای رسيدن به صلح با اسرائيل و بازپس گرفتن سرزمين هائی که اسرائيل اشغال کرده، تغييری حاصل نشده و اين تلاش ها با ميانجيگری ترکيه دنبال خواهد شد.



اسرائيل از سال ۱۹۶۷ ميلادی بخش هايی از خاک سوريه را اشغال کرده است و در تمام اين سال ها تلاش های سوريه برای بازپس گرفتن مناطق اشغال شده، به شکست انجاميده است.

بشار اسد درعين حال گفت: «ما به هيچ قيمتی حاضر نخواهيم بود که درخواست های اغراق آميزی را که برای قطع روابط شجاعانه سوريه با ايران، حزب الله وحماس مطرح می شود، درچارچوب توافق با اسرائيل قراردهيم.»


وی همچنين بار ديگر رييس جمهوری کنونی آمريکا را يکی از موانع صلح خواند و افزود: «تازمانی که جرج بوش در کاخ سفيد باشد، پيشبرد واقعی صلح ميان اسرائيل و سوريه امکان پذيرنيست».


سوريه پيش از بارها اعلام کرده است که دولت کنونی آمريکا را به رهبری جرج بوش، به عنوان «ميانجی گری عادل درمذاکرات سياسی اسرائيل و سوريه» قبول ندارد و آمريکا را به «حمايت يکسويه از اسرائيل» متهم می کند.


بشاراسد گفت، وی درانتظار رييس جمهوری بعدی آمريکا است تا «شايد بتوان نقش آمريکا را درمذاکرات سياسی درخاورميانه مورد بازنگری قرارداد.»


مذاکرات غیرمستقیم سوریه - اسرائیل


نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل و نيز مقاماتی ازبلندپايگان آمريکا تاکيد کرده اند که ادامه هم پيمانی استراتژيک سوريه با ايران مانعی جدی بر سر راه پيشبرد مذاکرات سياسی ميان سوريه با اسرائيل است.


وزير دفاع اسرائيل اهود باراک درروزهای اخير گفته بود: «بايد به هر تلاشی دست زد تا سوريه از ايران دور شود.»


اسرائيل ازحمايت های مالی و تسليحاتی ايران وسوريه ازحزب الله لبنان و عواقب آن خشمگين است.


همزمان رسانه های ترکيه اعلام کرده اند که به زودی نخستين ديدار رو در رو ميان نمايندگان ميان پايه دولت های اسرائيل و سوريه دربندراستانبول برگزارخواهد شد.



اسد از دوستان ایران محسوب می شود.

نخست وزيرترکيه ۲۶ آوريل به دمشق سفر کرد و در ديدار با بشاراسد، امکان پيش برد مذاکرات سياسی اسرائيل و سوريه را بررسی کرد.


رجب طيب اردوغان گفت، ترکيه ازموقعيت مستحکمی درمنطقه برخوردار است که می تواند يک ميانجی عادل ميان اسرائيل و سوريه باشد.


درديدارجمعه گذشته ميان وزيران امورخارجه اسرائيل و ترکيه درلندن اعلام شد که علی باباجان وزيرامورخارجه ترکيه آخرين تلاش های کشورش را برای برگزاری ديدارهای چهره به چهره ميان دولتمردان اسرائيلی و سوری به آگاهی همتای اسرائيلی خود رساند.


رسانه های اسرائيلی اعلام کردند که درديدار باباجان و تزيپی ليونی، پيام جديدی ازسوی اهود اولمرت برای بشاراسد به دست مقام ارشد ترک سپرده شد. جزئيات اين پيام اعلام نشد.


پيشتر بشاراسد خود تاييد کرده بود پيام هائی توسط مقامات ترکيه ازنخست وزيراسرائيل دريافت کرده که براساس آن، دولت اسرائيل آماده استرداد سرزمين ها دربرابر صلح با سوريه است.


المرت، «آماده برای صلح»


اهود اولمرت نخست وزيراسرائيل درمصاحبه ای به مناسبت شصتمين سالروز استقلال اسرائيل دستيابی به صلح با فلسطينی ها و سوريه را «مهمترين هدف اسرائيل» ناميد.


اولمرت درمصاحبه با نشريه فرانسوی پاری ماچ نيز گفت که رسيدن به صلح با فلسطينی ها و سوريه دراولويت اصلی دولت وی هستند.


اولمرت گفت که از «قيمت سنگينی که صلح با سوريه ازاسرائيل» می طلبد، به خوبی آگاهی دارد و آماده پرداخت آن خواهد بود بدين شرط که «يک صلح واقعی و همه جانبه باشد.»


اولمرت تاکيد کرد: «اسرائيل شرط ها و درخواست های سوريه را می شناسد و سوريه نيز به خوبی می داند که درخواست اسرائيل چيست».



  • «اسرائيل شرط ها و درخواست های سوريه را می شناسد و سوريه نيز به خوبی می داند که درخواست اسرائيل چيست».
المرت

اولمرت گفت: «اگراين نزاع پايان يابد، منطقه خاورميانه می تواند بهشتی برای مردم آن باشد».


مذاکرات سياسی اسرائيل و سوريه تا سال دوهزارميلادی دراواخر دوران رياست جمهوری بيل کلينتون درآمريکا با ميانجيگری وی درجريان بود اما پاره ای اختلاف نظرهای اساسی درمورد بخش هائی از خاک سوريه که در اشغال اسرائيل است، اين مذاکرات را درزمان نخست وزيری اهود باراک دراسرائيل و حافظ اسد درسوريه ناکام گذاشت.


دردوران رهبری بشاراسد، پسرحافظ اسد، نمايندگان ارشد وی هيچ گاه رو دررو با مقامات اسرائيل مذاکره نکرده اند.


ناظران دراسرائيل می گويند، آينده مذاکرات سياسی اسرائيل با سوريه و فلسطينی ها به سرنوشت دولت اهود اولمرت نيزبستگی زيادی دارد.

اولمرت درمظان اتهام دريافت کمک مالی ازاعطاکنندگان خصوصی بودجه برای پيشبرد مبارزات انتخاباتی خود دردهه گذشته – پيش ازرسيدن به مقام نخست وزيری- قرارگرفته است.


اهود اولمرت شامگاه پنجشنبه دراورشليم اعلام کرد اگر بازجوئی پليس اسرائيل از وی به مرحله اتهام برسد، وی ازمقام نخست وزيری کناره گيری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG