لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

«محور تهران» و هراس از حضور حزب الله در ونزوئلا


به نوشته لس آنجلس تایمز، پس از کشته شدن عماد مغينه، از رهبران حزب الله لبنان، نگرانی ها از احتمال عمليات انتقام جويانه این گروه در کشورهای خارجی افزايش يافته است. (عکس: فارس)
به نوشته لس آنجلس تایمز، پس از کشته شدن عماد مغينه، از رهبران حزب الله لبنان، نگرانی ها از احتمال عمليات انتقام جويانه این گروه در کشورهای خارجی افزايش يافته است. (عکس: فارس)

روزنامه «لس آنجلس تايمز» در مطلبی با عنوان «هراس از حضور گروه حزب الله در ونزوئلا» در شماره اخير خود می نويسد که کارشناسان ضد تروريسم در غرب معتقدند گروه حزب الله لبنان ممکن است از مناسبات نزديک دولت های ونزوئلا و ايران برای انجام فعاليت های تروريستی در آمريکای جنوبی استفاده کند.


«لس آنجلس تايمز» در اين مطلب طولانی به قلم گزارشگران خود از بوگوتا پايتخت کلمبيا به سابقه چند اقدام تروريستی در آرژانتين طی سال های ۱۹۹۰ ميلادی اشاره می کند که از نظر کارشناسان غربی توسط گروه حزب الله و با کمک دولت ايران انجام شد و می افزايد: در سال های اخير کارشناسان ضد تروريسم در غرب در مورد ادامه اين گونه فعاليت ها در نقاط ديگر آمريکای جنوبی هشدار داده اند.


«لس آنجلس تايمز» از قول مقامات ضد تروريسم در آمريکا می نويسد: گروه حزب الله و دولت حامی آن ايران با استفاده از مناسبات نزديک بين ايران وونزوئلا می توانند از خاک اين کشور برای نقل و انتقال نفرات و امکانات پشتيبانی و مالی خود استفاده کنند.


سياست ضد آمريکايی چاوز در خدمت ايران


اين روزنامه به سياست ضد آمريکايی دولت هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا اشاره می کند و می نويسد: دولت وی به عنون بخشی از اين سياست، مناسبات ديپلماتيک و اقتصادی با حکومت ايران را گسترش داده و آقای چاوز بارها به تهران سفر کرده است. دولت های آمريکا و اسرائيل نگران هستند که خاک ونزوئلا به پايگاهی برای فعاليت های ضد آمريکايی و ضد اسرائيلی گروه حزب الله لبنان و حامی آن حکومت ايران بدل شود.


روزنامه «لس آنجلس تايمز» بدون ذکر نام، از قول يک مقام ضد تروريسم آمريکا می نويسد که روابط ايران و ونزوئلا به يک مناسبات استراتژيک بدل شده است. در سال های اخير فعاليت های اقتصادی با سرمايه مشترک ايران و ونزوئلا در اين کشور آغاز شده، از جمله کارخانه های توليد اتومبيل، سيمان و ماشين آلات کشاورزی. علاوه بر اين دو کشور با سرمايه مشترکی نزديک به دو ميليارد دلار پروژه وسيعی را برای برنامه های اجتماعی در ونزوئلا و ساير کشورهای آمريکای جنوبی آغاز کرده اند.


به نوشته «لس آنجلس تايمز» تعميق روابط بين ايران و ونزوئلا باعث نگرانی شديد دولت آمريکا شده است. کارشناسان ضد تروريسم در غرب می گويند آمريکا نگران است که امکانات ديپلماتيک و اقتصادی ايران در ونزوئلا به محمل و پوششی برای فعاليت های گروه حزب الله لبنان بدل شود.


در ماه ژوئن سال جاری توماس شانون، از معاونان وزير امور خارجه آمريکا گفت: حکومت ايران در آمريکای جنوبی سوابق تروريستی دارد و ارتباط آن با بمب گذاری در مرکز يهوديان شهر بوينس آيرس اثبات شده است.


«لس آنجلس تايمز» از قول توماس شانون می افزايد: يکی از نگرانی های ما فعاليت هايی است که حکومت ايران در آمريکای جنوبی انجام می دهد و اينکه در صورت وقوع رويارويی يا درگيری بين آمريکا و آن کشور، ايران چه اقداماتی می تواند عليه منافع ما در آمريکای جنوبی انجام دهد.


اين روزنامه آمريکايی می نوسد: پس از کشته شدن عماد مغينه، يکی از رهبران نظامی ارشد گروه حزب الله لبنان در ماه فوريه در شهر دمشق، نگرانی ها از احتمال عمليات انتقام جويانه گروه حزب الله در کشورهای خارجی افزايش يافته است.



پراید ایرانی در کاراکاس -- روابط ايران و ونزوئلا به يک مناسبات استراتژيک بدل شده است. در سال های اخير فعاليت های اقتصادی با سرمايه مشترک ايران و ونزوئلا در اين کشور آغاز شده، از جمله کارخانه های توليد اتومبيل، سيمان و ماشين آلات کشاورزی.

گروه حزب الله و دولت ايران در آن زمان اسرائيل را متهم کردند به قتل عماد مغينه و به دنبال آن، آمريکا و اسرائيل اقدامات امنيتی برای پيشگيری از حملات احتمالی گروه حزب الله به اهداف اسرائيلی يا يهودی در ساير نقاط جهان را افزايش دادند.


هر چند مناسبات آمريکا و ونزوئلا در سال های اخير رو به تيرگی گذاشته است اما شواهدی که از سوی کارشناسان ضد تروريسم ارائه می شود حاکی از آن است که فعاليت های پنهانی ايران و گروه حزب الله لبنان در ونزوئلا از دهه ۱۹۹۰ ميلادی و قبل از به قدرت رسيدن هوگو چاوز آغاز شده است.


جمع آوری کمک های مالی


روزنامه «لس آنجلس تايمز» می نويسد: مستدل ترين و مشخص ترين ادعای مقامات آمريکايی در مورد فعاليت گروه حزب الله لبنان در ونزوئلا مربوط به جمع آوری کمک های مالی برای اين گروه است.


در ماه ژوئن امسال وزارت خزانه داری آمريکا، دارايی های دو تبعه ونزوئلا را به خاطر حمايت از گروه حزب الله در آمريکا ضبط کرد.


وزارت خزانه داری آمريکا به شکل رسمی قاضی نصرالدين، يک ديپلمات لبنانی الاصل ونزوئلايی را به سوء استفاده از ماموريت های ديپلماتيک و امکانات سفارتخانه های ونزوئلا در خاورميانه برای کمک مالی و همچنين گفت و گو در مورد مسائل عملياتی با مقامات ارشد گروه حزب الله لبنان، متهم کرد.


به نوشته «لس آنجلس تايمز»، مقامات وزارت خزانه داری آمريکا مدعی اند که قاضی نصرالدين به رفت و آمد ماموران حزب الله به ونزوئلا و اعزام آنها به مراکز آموزشی در ايران کمک کرده است.


قاضی نصرالدين، رييس مرکز مسلمانان شيعه در شهر کاراکاس است و در سفارتخانه های ونزوئلا در شهرهای بيروت و دمشق ماموريت های ديپلماتيک داشته است.


دومين تبعه ونزوئلا که از سوی مقامات وزارت خزانه داری آمريکا مجازات شده است فوزی کنعان، صاحب يک آژانس مسافرتی در شهر کاراکاس است.


به نوشته «لس آنجلس تايمز» او نيز از سوی وزارت خزانه داری آمريکا متهم شده است به کمک به رفت و آمد نفرات گروه حزب الله و گفت و گو با رهبران اين گروه در مورد عمليات احتمالی آدم ربايی و اقدامات تروريستی.


در ادعانامه وزارت خزانه داری آمريکا مشخص نشده که گفت و گوهای اين فرد با رهبران گروه حزب الله در مورد عمليات تروريستی در لبنان بوده و يا ساير کشورهای جهان.


روزنامه «لس آنجلس تايمز» می نويسد که فوزی کنعان در مصاحبه های مطبوعاتی خود در ونزوئلا اتهامات دولت آمريکا را رد کرده و مقامات ونزوئلا نيز گزارش های مربوط به پناه دادن به عوامل گروه حزب الله را به شدت تکذيب کرده اند.


در ماه مارس سال ۲۰۰۷ در ادامه گسترش روابط ايران ونزوئلا پروازهای هفتگی شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی - ايران اير- از تهران به کاراکاس پايتخت ونزوئلا آغاز شد. اين پرواز در فاصله تهران و کاراکاس در دمشق پايتخت سوريه توقف دارد.


«فرودگاه کاراکاس، زير نظر ماموران ايران»


«لس آنجلس تايمز» می نويسد: در گزارش ساليانه وزارت امور خارجه آمريکا در ارزيابی از خطرات تروريسم جهانی که در ماه آوريل امسال منتشر شد بر اين نکته تاکيد شده است که ماموران مرزی در فرودگاه کاراکاس معمولا در کنترل مسافرهای خارجی که وارد ونزوئلا می شوند بی دقتی می کنند، اطلاعات مربوط به اين افراد جمع آوری و بررسی نمی شود و حتی پاسپورت های آنان مهر ورود يا خروج نمی خورد.


اما منابع مطلع می گويند که از زمان انتشار اين هشدار، دولت ونزوئلا در اين زمينه دقت و سختگيری بيشتری از خود نشان می دهد.


به نوشته «لس آنجلس تايمز» با وجود اين پيشرفت ها در کنترل رفت و آمد به ونزوئلا، بر اساس ارزيابی و ادعاهای مقامات ضد تروريسم در آمريکا پروازهای تهران - کاراکاس هنوز از حساسيت ويژه ای برخوردار است.


به ادعای اين منابع، ماموران دولت ايران و گروه حزب الله لبنان واحدهای ويژه ای را برای ربودن تجار و بازرگانان يهودی در آمريکای جنوبی و انتقال آنان به لبنان تشکيل داده اند.


منابع اطلاعاتی آمريکا مدعی اند که ايران و گروه حزب الله خبرچين هايی را در فرودگاه کاراکاس اجير کرده اند که از طريق آنها رفت و آمد افرادی را که می توانند اهداف بالقوه ای برای آدم ربايی باشند زير نظر بگيرند.


روزنامه لس آنجلس تايمز در ادامه می نويسد که اين ادعای مقامات اطلاعاتی آمريکا هفته گذشته توسط اقدام دولت اسرائيل مورد تاييد بيشتری قرار گرفت، زمانی که اين کشور به شهروندان خود هشدار داد که گروه حزب الله برای تلافی کردن قتل عماد مقينه قصد دارد اتباع اسرائيل را در کشورهای ديگر بربايد.



شواهدی که از سوی کارشناسان ضد تروريسم ارائه می شود حاکی از آن است که فعاليت های پنهانی ايران و گروه حزب الله لبنان در ونزوئلا از دهه ۱۹۹۰ ميلادی و قبل از به قدرت رسيدن هوگو چاوز آغاز شده است.

به نوشته روزنامه «لس آنجلس تايمز»، گروه حزب الله به غير از کمک های مالی مستمری که از دولت ايران دريافت می کند سالهاست که يک شبکه جمع آوری پول از لبنانی های ساکن کشورهای آمريکای جنوبی ايجاد کرده است.


«فعاليت های غير قانونی» حزب الله


علاوه بر اين ادعا می شود که اين گروه برای تامين هزينه های خود از فعاليت های غير قانونی نظير قاچاق، کلاهبرداری های مالی، انتقال مواد مخدر و قاچاق الماس از آفريقای جنوبی و نقاط ديگر جهان استفاده می کند.


اين موارد را ماتيو لويت، يکی از پژوهشگران مرکز مطالعات خاورميانه در شهر واشينگتن در گزارش سال ۲۰۰۵ خود به مجالس آمريکا ارائه داده است.


«لس آنجلس تايمز» می نويسد: سه سال پيش پليس کشورهای کلمبيا و اکوادور يک شبکه بين المللی قاچاق هروئين را کشف کرد که در کشورهای مختلف آمريکای جنوبی از جمله ونزوئلا فعال بود و ادعا شد که درآمد حاصل از آن برای گروه حزب الله لبنان ارسال می شود.


به گفته کارشناسان ضد تروريسم در آمريکا، مثلث مرزی در منطقه بی قانون بين سه کشور آرژانتين، برزيل و پاراگوئه يکی ديگر از مراکز فعاليت های تبهکارانه است که گروه حزب الله لبنان با آن مرتبط است.


به ادعای مقامات اطلاعاتی آمريکا، فعالان گروه حزب الله لبنان مستقر در آن منطقه با حمايت جاسوسان دولت ايران عمليات بمب گذاری سال ۱۹۹۲ در خارج ساختمان سفارت اسرائيل در پايتخت آرژانتين را انجام دادند و در سال ۱۹۹۴ نيز بمب گذاری در مرکز يهوديان اين شهر را سازمان دادند که طی آن ۱۱۴ نفر کشته شدند.


دستگاه قضايی آرژانتين اخيرا در پايان بررسی مجدد اين پرونده حکم بازداشت تعدادی از افراد گروه حزب الله و ماموران دولت ايران را صادر کرده است که از سوی پليس بين المللی تعقيب خواهد شد.


روزنامه «لس آنجلس تايمز» از قول منابع اطلاعاتی آمريکا می نويسد که پس از صدور اين حکم بازداشت توسط دستگاه قضايی آرژانتين، ماموران ايران و نفرات گروه حزب الله لبنان تصميم گرفتند که مناطق مرزی آرژانتين با برزيل و پاراگوئه را که به شدت کنترل می شد ترک کرده و مرکز فعاليت های خود را به کشورهای ديگر از جمله ونزوئلا منتقل کنند.


يکی از مقامات اطلاعاتی آمريکا به اين روزنامه گفته است که استفاده از قلمرو ونزوئلا برای جاسوسان دولت ايران و نفرات گروه حزب الله بسيار حياتی است چون اين کشور يکی از نقاط اصلی است که آنها می توانند توانایی خود را برای اقدام و تدارک هرگونه حمله احتمالی حفظ کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG