لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

موشک‌های جديد روسيه و زمزمه تحويل سامانه «اس -۳۰۰» به ايران


روسیه دست به تولید موشک‌های جدید بالستیک زده است. (عکس تزئینی: Itartass)
روسیه دست به تولید موشک‌های جدید بالستیک زده است. (عکس تزئینی: Itartass)

روسيه می‌گويد که در واکنش به طرح آمريکا برای استقرار سامانه ضد موشکی در لهستان و جمهوری چک، تلاش گسترده‌ای برای توليد موشک‌های بالستيک جديد را آغاز کرده است.


در اين باره، وزارت دفاع روسيه اعلام کرده است که به تازگی يک زير دريایی اتمی اين کشور به پرتاب يک موشک قاره پيمای جديد دست زده است.


همزمان، برخی گزارش‌ها حکايت از آن دارد که روسيه تصميم دارد سامانه موشکی پيشرفته‌ای به نام «اس ۳۰۰» را به ايران تحويل دهد.


روسيه، طرح آمريکا برای استقرار موشک‌های ره گير در لهستان و سامانه‌های راداری در جمهوری چک را، خطری برای امنيت ملی خود می‌داند و از اين رو توسعه و توليد موشک‌های بالستيک جديد را در صدر برنامه‌های نظامی خود قرار داده است.


به گزارش خبر گزاری ریا نووستی روسيه، چهارشنبه ششم آذر، نیروی موشک‌های راهبردی و نيروی فضایی روسيه به طور مشترک نوع جديدی از موشک قاره پيمای بالستيک «آر- اس - ۲۴» ، مجهز به کلاهک‌های جدا شونده را با موفقيت آزمايش کردند.


آنگونه که خبر گزاری‌های روسيه گزارش کرده‌اند ، اين موشک از پايگاه فضایی «پليسيتسک» از يک سکوی سيار پرتاب شد و پس از طی مسافت ۶۰۰۰ کيلومتر به هدف تعيين شده در شبه جزيره کامچاتکا در شرق روسيه در ساحل اقيانوس آرام، اصابت کرد.



موشک قاره‌پيمای «آر- اس - ۲۴» که برای سومين بار در ده ماه گذشته آزمايش شده، قرار است يک سال ديگر عملياتی شود.


در همين باره، آنگونه که خبرگزاری ریا نووستی گزارش کرده است، روسيه روز جمعه هشتم آذر، موشک قاره‌پيمای ديگری به نام «بولاوا» را آزمايش کرده است.


اين موشک از يک زير دريایی اتمی ناوگان شمالی روسيه در دريای سفيد به سمت شبه جزيره کامچاتکا پرتاب شد. موشک «بولاوا» که می تواند شش تا ده کلاهک هسته‌ای جداشونده حمل کند ، ۸۰۰۰ کيلومتر بُرد دارد.


يک ماه پيش، ديميتری مدودیف، ریيس جمهوری روسيه ، اعلام کرد که اگر آمريکا طرح سامانه ضد موشکی خود را در اروپا اجرایی کند، روسيه در واکنش به آن، هم موشک‌های کوتاه بُرد «اسکندر» را در نزديکی مرز لهستان مستقر خواهد کرد و با ايجاد اختلالات الکترونيکی (جمينگ) سعی خواهد کرد سامانه موشکی آمريکا را از کار بياندازد.


با اين حال چنانچه تحويل اين سامانه به ايران چه به طورمستقيم و چه از طریق بلاروس، آنگونه که شماری از کارشناسان پيش بينی می‌کنند، صحت داشته باشد، ايران يک سال از تاريخ تحويل، وقت دارد تا اين سامانه را عملياتی کند.

آمريکا استدلال می‌کند که استقرار سامانه موشکی اش در لهستان برای حفاظت اروپا در مقابل تهديدهای موشکی ايران است ولی مسکو اين را نمی‌پذيرد و اين سامانه را تهديدی برای امنيت خود می داند.


افزون بر اين، روسيه از گسترش سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به سمت مرزهای خود به ويژه الحاق گرجستان و اوکرائين به اين سازمان را يک تهديد مستقيم تلقی می کند.


در همين راستا، روزنامه «ئی پاک تايمز» ، (Epoch Times)، وابسته به يک نهاد چينی و مستقر در نيويورک هفته پيش ، دوم آذر، از قول يک مقام سازمان اطلاعات بريتانيا، «ام آی ۶»، نوشت: «مسکو تصميم دارد سامانه موشکی «اس - ۳۰۰»را به ايران تحويل دهد– سامانه ای که با ردگيری همزمان صد هدف مي تواند هواپيماهای نزديک شونده را در فاصله ۹۰ کيلو متری يا بيشتر منهدم کند.»


اين مقام اطلاعاتی بريتانيا به این روزنامه گفت: «صحبت درباره تحويل سامانه موشکی «اس -۳۰۰ » به ايران، قدرت چانه زنی سياسی ولاديمير پوتين ، نخست وزير روسيه، را که بشدت مخالف گسترش ناتو به طرف مرزهای روسيه است ، افزايش خواهد داد.»


يک سال پيش ، وزير دفاع ايران، محمد مصطفی نجار، اعلام کرد که روسيه سامانه «اس –۳۰۰ » را به ايران تحويل خواهد داد ولی مقام‌های روسیه این خبر را تایید نکردند


. با اين حال چنانچه تحويل اين سامانه به ايران چه به طورمستقيم و چه از طريق بلاروس ، آنگونه که شماری از کارشناسان پيش بينی می‌کنند، صحت داشته باشد، ايران يک سال از تاريخ تحويل، وقت دارد تا اين سامانه را عملياتی کند.



XS
SM
MD
LG