لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

موافقت حوثی ها با حضور در مذاکرات صلح یمن در ژنو


حمله هوایی به پایگاه شبه نظامیان حوثی در صنعا، پایتخت یمن.
حمله هوایی به پایگاه شبه نظامیان حوثی در صنعا، پایتخت یمن.

روز پنجشنبه چهارم ژوئن و درست يک روز پس از آنکه دولت يمن شرکت در مذاکرات پيشنهادی سازمان ملل متحد را پذيرفت، شبه نظامیان شیعه حوثی نيز پذیرفته اند که در اين گفت و گوها که روز ۱۴ ژوئن در ژنو آغاز خواهد شد، شرکت کنند.

پس از پيشروی سريع شبه نظامیان حوثی که اکنون مناطق گسترده ای از خاک يمن را در تصرف خود دارند، از اوایل فروردین سال جاری ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حملات هوايی خود به مواضع شبه نظامیان حوثی را شروع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز تاکنون حدود ۲ هزار نفر در جريان اين نبردها در یمن کشته شده و بيش از نيم ميليون نفر آواره شده اند.

خبرگزاری دولتی يمن، صبا، که اکنون توسط حوثی ها کنترل می شود، اعلام کرد که روز چهارشنبه و پنجشنبه بر اثر حملات هوايی عربستان حدود ۵۸ نفر کشته شده اند. ۳۰ مورد از اين تلفات در مناطق شيعه نشين و پايگاه حمايتی اصلی حوثی ها در شمال يمن روی داده است. منابع خبری مستقل نتوانسته اند گزارش خبرگزاری صبا را تاييد کنند.

اسماعيل شيخ احمد، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن طی چند هفته اخير با مسافرت به پايتخت يمن که در کنترل حوثی هاست، شهر رياض محل استقرار دولت در تبعيد يمن و پايتخت های کشورهای مهم منطقه سعی کرده است طرف های درگير در جنگ را به شرکت در مذاکرات صلح ژنو دعوت کند.

ضیف الله الشامی يکی از اعضای کميته رهبری شيعيان حوثی به خبرگزاری رويترز گفت که اين جنبش در مذاکرات ژنو شرکت خواهد کرد و «بدون هيچ قيد و شرطی از تلاش سازمان ملل متحد برای آغاز دگفت وگو بين طرف های متخاصم يمنی حمايت می کند.»

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که ظاهرا هر دو طرف اصلی در جنگ يمن شروط خود در مورد گفت وگو را نرم تر کرده اند.

عبد ربه منصور هادی رييس جمهور يمن که در عربستان به سر می برد، قبلا تاکيد می کرد که قبل از شروع هر مذاکره ای شبه نظامیان شيعيان حوثی بايد قطعنامه ۲۲۱۶ مصوب ماه آوريل در شورای امنيت سازمان ملل متحد را بپذيرند که براساس آن حوثی ها بايد دولت به رياست جمهوری او را به رسميت شناخته و از تمام شهرهای بزرگی که در ماههای اخير تصرف کرده اند عقب نشينی کنند. در مقابل حوثی ها نيز تاکيد می کردند که قبل از شروع مذاکرات حملات هوايی عربستان بايد متوقف شود.

سياستمداران يمنی پیشتر گفته بودند که يک جناح ديگر در بحران يمن يعنی علی عبدالله صالح رييس جمهور سابق که سالها قدرت را در اين کشور در دست داشت، با شرکت در مذاکرات موافقت خواهد کرد. اما شورشيان جنوب يمن که آنها نيز مناطق وسيعی از کشور را در کنترل خود دارند، بعيد است به اين مذاکرات دعوت شوند.

شبه نظامیان شیعه حوثی که ماه سپتامبر سال گذشته صنعا پايتخت يمن را تصرف کرده و در ماههای اخير با همکاری نيروهای مسلح وفادار به علی عبدالله صالح بخش گسترده ای از خاک کشور را تحت کنترل درآورده اند، می گويند اقدامات انها بخشی از يک «انقلاب» عليه «فساد سياسی» است.

عربستان سعودی و کشورهای عربی متحد آن نگران هستند که قدرت گيری شيعيان حوثی در يمن نفوذ ايران در ساير کشورهای عربی حوزه خليج فارس را افزايش دهد.

خالد العطيه، وزير خارجه قطر به خبرگزاری رويترز گفت که دخالت نظامی در يمن، مانع قدرت گرفتن حوثی ها در این کشور شد.

قطر از جمله کشورهای عرب عضو ائتلاف به رهبری عربستان است که هفته ها است با حملات هوایی می کوشند مانع پیشروی شبه نظامیان حوثی و متحدان آنها شوند.

وزیر امور خارجه قطر افزود: «اگر اين حملات نظامی انجام نمی شد حوثی ها و نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح قدرت را در کشور به دست می گرفتند. به نظر من اين عمليات هوايی توانسته قدرت مشروع را در يمن حاکم کند. اما آيا اين حد از مداخله کافی خواهد بود؟ اگر حوثی ها و طرفداران عبدالله صالح به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنيت عمل کنند کافی خواهد بود.»

خبرگزاری رويترز می افزايد که طی شب گذشته به انبارهای نظامی حومه کاخ رياست جمهوری در صنعا ۱۲ حمله هوايی صورت گرفت. شاهدان عينی می گويند که پايگاه نيروی دريايی يمن در بندر حديده در ساحل دريای سرخ نيز هدف حملات هوايی قرار گرفته است.

روز پنچشنبه در حومه شهر عدن در جنوب کشور نيز بين طرفداران عبد ربه منصور هادی و پيکارجويان حوثی درگيری هايی خيابانی روی داد.

جنگجويان اهل جنوب يمن در حال حاضر در مقابل پيشروی حوثی ها مقاومت می کنند ولی اکثر آنها در نهايت طرفدار استقلال مناطق جنوبی يمن هستند که در سال ۱۹۹۴ و در پايان يک جنگ داخلی در دوره رياست جمهوری علی عبدالله صالح با پيوستن به شمال، يمن امروزی را تشکيل داد.

XS
SM
MD
LG