لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

کره جنوبی پرداخت پول به طالبان را تکذیب کرد


مردم کره جنوبی با برپایی تظاهرات های پی در پی، دولت این کشور را برای نجات جان گروگان ها، تحت فشار قرار داده اند.
مردم کره جنوبی با برپایی تظاهرات های پی در پی، دولت این کشور را برای نجات جان گروگان ها، تحت فشار قرار داده اند.

دولت کره جنوبی روز جمعه سوم اوت ضمن تکذیب پرداخت وجه نقد به طالبان اعلام کرد که پس از سه هفته تلاش برای آزادی گروگان ها، با وجود تماس هایی که با شورشیان طالبان برای آزادی ۲۱ گروگان کره ای برقرار شده، برای حل مسئله محدودیت های زیادی وجود دارد.


چون هو سون سخنگوی دفتررییس جمهوری کره جنوبی در واکنش به اظهارات مجله آمریکایی نیوزویک گفت که دولتش برای آزادی گروگان های کره ای در افغانستان هرگز به نیروهای طالبان پولی پرداخت نکرده است.


مجله هفتگی نیوزویک، در آخرین شماره خود به نقل از یک مقام ارشد طالبان گزارش داد که فرستاده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی که برای آزادسازی گروگان های کره ای از یک هفته پیش به افغانستان سفر کرده است، به طالبان پول داده است.


سخنگوی رییس جمهوری کره جنوبی با تاکید بر این نکته که مذاکره بین سئول و طالبان، همچنان ادامه دارد اظهار داشت که اختیارات کره جنوبی در این رابطه محدود است و سئول در موقعیتی نیست که به تنهایی خواسته های نیروهای طالبان را برآورده کند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، چن هو سن سخنگوی رییس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد: «در خلال گفت و گو های صورت گرفته میان گروه مذاکره کننده کره جنوبی و گروگان گیران، بیشترین نتیجه تا امروز این بوده که توان دولت ما برای برآوردن درخواست های گروگانگیران و آزادی زندانیان محدودیت است .»


  • «در خلال گفت و گو های صورت گرفته میان گروه مذاکره کننده کره جنوبی و گروگان گیران،بیشترین نتیجه تا امروز این بوده که توان دولت ما برای برآوردن درخواست هایگروگانگیران و آزادی زندانیان محدودیت است .»
سخنگوی رییس جمهوری کره جنوبی

طالبان تاکنون دونفر از گروگان های مرد را به دلیل آنچه سرپیچی مقامات افغان از خواستآنها خوانده کشته است. هجده نفر از ۲۱گروگان باقی مانده زن هستند.


طالبان باردیگر اعلام کرده که درصورت برآورده نشدن خواست آنها بقیه گروگان ها را خواهد کشت.


مرگ غیرنظامیان در حمله به طالبان


همزمان با تحولات مربوط به گروگان های گره ای، دولت افغانستان روزجمعه، تحقیقات درباره گزارشی که نشان می دهد در حملات هوایی روز پنج شنبه نیروهای ائتلاف به ایالت هلمند تعداد زیادی غیرنظامی افغان کشته شده اند را آغاز کرد.


به گفته محمد حسین اندیول رییس پلیس استان هلمند «حداقل ۲۰ نفر مجروح غیرنظامی به بیمارستان اصلی ایالت لشگرگاه منتقل شده اند.»


به گزارش خبرگزاری رویترز ، ساکنان منطقه با خبرنگاران و مقامات ایالتی گفته اند که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ شهروند افغان در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به شمال لشگرگاه کشته شده اند.»


رییس پلیس استان هلمند به خبرگزاری رویترز گفته است که هنوز نمی تواند تایید کند که این بمباران ها تلفات سنگینی داشته است یا نه.


آقای اندیول افزود: «ما هم شنیده ایم که تعداد تلفات زیاد بوده و به همین منظور گروهی را برای تحقیق به منطقه فرستاده ایم.»


نیروهای ناتو با همکاری نیروهای ائتلاف در افغانستان روز پنج شنبه به یک مخفیگاه شبه نظامیان طالبان در ایالت هلمند حمله کردند.


به گفته مردم محلی بمباران در منطقه ای به وقوع پیوست که تعداد زیادی از مردم گرد آمده بودند و مشغول تماشای مراسم اعدام در ملاء عام بودند.


سخنگوی طالبان مراسم اعدام را تکذیب کرده و گفته است که در آن منطقه یکی از مراسم شرعی اجرا می شده است.


در صورت تایید این گزارش، حمله اخیر نیروهای ایتلاف بیشترین تلفات غیرنظامیان افغان را از زمان فروپاشی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ داشته است.


در سال جاری بیش از ۳۵۰ نفرغیرنظامی در حملات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شدند.
XS
SM
MD
LG