لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

حداد عادل از نامزدی ریاست مجلس هشتم انصراف داد


غلامعلی حداد عادل به عنوان حامی دولت محمود احمدی نژاد شهرت داشت.(عکس: EPA)
غلامعلی حداد عادل به عنوان حامی دولت محمود احمدی نژاد شهرت داشت.(عکس: EPA)

غلامعلی حداد عادل، نماينده منتخب تهران پس از شکست از علی لاریجانی در رای گیری فراکسیون اصولگرایان، اعلام کرد که برای رياست مجلس هشتم کانديدا نخواهد شد.



آقای حداد عادل که به مدت چهار سال رييس مجلس هفتم بود، در رای گيری روز يکشنبه فراکسيون اصولگرايان مجلس آينده، که اکثريت کرسی ها را در اختيار دارد، با ۵۰ رای در برابر علی لاريجانی شکست خورد.

آقای لاريجانی که از قم به مجلس هشتم راه يافته است ۱۶۱ رای منتخبان اين مجلس را بدست آورد.


غلامعلی حداد عادل روز دوشنبه در يک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «بنای ما با ديگر کانديدای رياست مجلس هشتم اين بود که هرکس رای بيشتری در فراکسيون اصولگرايان آورد نفر دوم در صحن علنی مجلس خود را نامزد نکند و بنده نيز بر اساس اين توافق عمل خواهم کرد.»


وی در باره جلسه روز يکشنبه فراکسيون اصولگرايان مجلس گفت: « در جمع اصولگرايان تلاش شد نزاعی بر سر قدرت ايجاد نشود و من قبلا اين را اعلام کرده بودم؛ البته رقابت وجود داشت و آقای لاريجانی خودش را هم برای رياست مجلس مناسب می دانست و بنده هم احساس وظيفه کردم که خودم را از صحنه کنار نکشم.»


آقای حداد عادل که نسبتی خويشاوندی با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دارد، اولين رييس مجلس جمهوری اسلامی بود که لباس روحانيت بر تن نداشت.


وی به رغم اينکه چهار سال رييس مجلس هفتم بود ولی در انتخابات مجلس هشتم، کمتر از ۱۰ درصد آرای مردم تهران را کسب کرد.


مجلس هشتم قرار است از روز سه شنبه فعاليت خود را به طور رسمی آغاز کند و انتظار می رود که با قرار گرفتن علی لاريجانی در پست رياست آن، در قبال دولت انتقادی تر عمل کند.

رييس مجلس هفتم در آخرين روز کاری مجلس، يکی از افتخارات اين دوره از پارلمان را «پايبندی در قول و عمل به ولايت فقيه» دانست.


آقای حداد عادل همواره به عنوان يکی از هواداران دولت محمود احمدی نژاد شناخته می شد و در سخنرانی سال گذشته اش در جمع دانشجويان اعلام کرد:« نمی خواهم رييس مجلسی باشم که دولت را تضعيف کند.»


علی لاريجانی که در حال حاضر به عنوان نماينده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنيت ملی حضور دارد در زمستان سال گذشته نامزد نمايندگی از قم شد و توانست آرای اکثريت مردم اين شهر را از آن خود کند.


مجلس هشتم قرار است از روز سه شنبه فعاليت خود را به طور رسمی آغاز کند و انتظار می رود که با قرار گرفتن علی لاريجانی در پست رياست آن، در قبال دولت انتقادی تر عمل کند.


در رای گيری فراکسيون اصولگرايان مجلس هشتم، ۲۲۷ نماينده حضور داشتند که در جريان آن، محمد رضا باهنر با ۱۱۲رای نيز به عنوان نايب رييس مجلس هشتم انتخاب شد.


نمايندگان اين فراکسيون از ميان محمد حسين ابوترابی فرد و شهاب الدين صدر، نفر اول را به عنوان نايب رييس پيشنهادی برای مجلس انتخاب کردند.


علی لاريجانی سال گذشته به علت اختلاف با محمود احمدی نژاد بر سر چگونگی هدايت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از سمت خود به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و مذاکره کننده هسته ای ارشد کشور برکنار شد.


هرچند آقای لاريجانی در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۵ با شکست روبرو شد اما تحليلگران پيش بينی می کنند که وی بار ديگر در انتخابات رياست جمهوری آينده وارد عرصه رقابت ها شود.


XS
SM
MD
LG