لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

درگیری مسلحانه در مرز جمهوری آذربایجان با ایران


مرزبابی جمهوری آذربایجان اعلام کرده که در درگیری میان نیروهای این مرزبانی و یک گروه هشت تا ۱۰ نفره در مرز مشترک با استان اردبیل، پنج نفر کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام مرزبانی جمهوری آذربایجان، یک گروه هشت تا ۱۰ نفره که قصد ورود غیر قانونی از خاک این کشور به ایران را داشتند، بعد از هشدار نیروهای آذربایجان اقدام به تیراندازی و فرار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که یکشنبه ۲۳ اسفندماه منتشر شد، نیروهای مرزبانی به دنبال تیراندازی این افراد اقدام به تعقیب آن‌ها کرده و در این درگیری، پنج نفر شهروند این کشور کشته شده‌اند.

مرزبانی جمهوری آذربایجان می‌گوید که این درگیری در روستای «داشکند» از توابع منطقه «یاردیملی» در مرز استان اردبیل اتفاق افتاده است.

هنوز اطلاعاتی از انگیزه این افراد منتشر نشده است، اما مرزبانی آذربایجان می‌گوید این افراد مسلح «یک گروه بنگلادشی» را می‌خواستند وارد خاک ایران کنند.

بر اساس این گزارش، تلاش برای حفظ جان افرادی که زخمی شده بودند، بی‌نتیجه بوده است.

در این درگیری، دو نفر نیز بازداشت شده‌اند و بقیه متواری هستند.

تیراندازی میان گروه یاد شده و مرزبانی آذربایجان درست یک روز بعد از تحویل ۲۱ زندانی ایرانی در جمهوری آذربایجان به مقامات تهران اتفاق افتاده است.

وقوع درگیری در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در حالی است که ۲۰ اسفندماه سرتیپ قاسم رضائی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود و به غیر از دیدار با رئیس مرزبانی این کشور، دیداری نیز با الهام علی‌یف، رئیس‌جمهور آذربایجان داشت.

وی پس از این دیدار در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که در ۱۱ ماه گذشته از ورود ۶۰۰ کیلو مواد مخدر به جمهوری آذربایجان توسط مرزبانان ایران ممانعت شده و ۵۰ قاچاقچی دستگیر شده‌اند.

مقامات آذربایجان می‌گویند اتهام ۹۰ درصد ایرانی‌هایی که در زندان‌های این کشور در بازداشت هستند، مربوط به قاچاق مواد مخدر است.

XS
SM
MD
LG