لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

فراخوان وزارت نفت برای احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی


وزارت نفت ایران از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در احداث ۸ پالایشگاه میعانات گازی در شهر سیراف در نزدیکی میدان پارس جنوبی دعوت کرد.

بر اساس گزارشی که اداره­ کل روابط عمومی وزارت نفت روز چهارشنبه، چهارم تیرماه منتشر کرده است، طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف در قالب ۸ پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز، با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی اجرا می‌شود.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود و قیمت آن نسبت به دیگر انواع نفت‌ها گران‌تر است. از این ماده در تولید مواد با ارزش افزوده بالا مانند بنزین هواپیماها و محصولات پلیمری استفاده می‌شود.

تولید میعانات گازی ایران روزانه حدود ۳۲۰ هزار بشکه است که دو سوم آن از میدان پارس جنوبی تولید می‌شود و قسمت اعظم آن صادر می‌شود.

بر اساس آمار گمرک ایران، میعانات گازی حدود ۲۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد. ایران این ماده خام نفتی را در سبد اقلام غیرنفتی صادراتی قرار می‌دهد.

ایران در سال گذشته روزانه به طور متوسط حدود ۳۵ تن، معادل ۲۹۳ هزار بشکه، صادرات میعانات گازی داشته است و از این محل بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

ایران در نظر دارد پنج فاز جدید پارس جنوبی را تا دو سال سال آینده افتتاح کند.

استخراج روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی از فاز ۱۲ پارس جنوبی و ۴۰ هزار بشکه از هر کدام از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ برنامه‌ریزی شده است. فازهای یادشده بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به این ترتیب، در صورتی که فازهای یاد شده در موعد مقرر راه‌اندازی شوند، ایران روزانه ۲۴۰ هزار بشکه میعانات گازی از این فازها تولید خواهد کرد.

البته ایران در نظر دارد که فازهای دیگر پارس جنوبی را طی سال‌های پیش رو افتتاح کند و کلا ظرفیت تولید میعانات گازی را به بالای یک میلیون بشکه در روز برساند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران ۱۷ اردیبهشت سال جاری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد که تا سه سال آینده ظرفیت تولید میعانات گازی پارس جنوبی به ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و بر این اساس هم اکنون طراحی و ساخت ۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در مجموع با ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه در دستور کار قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG