لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۱

رجب طیب اردوغان: روسیه با آتش بازی نکند


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

به دنبال سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه و افزایش تنش بین دو کشور، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز جمعه ۲۷ نوامبر به روسیه هشدار داده است که «با آتش بازی نکند.»

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفته است: این بازی با آتش است که با بهانه قرار دادن حمله به داعش (گروه حکومت اسلامی) در سوریه، مخالفان میانه رو را که مشروعیت بین المللی دارند، مورد حمله قرار دهند.

اشاره رییس جمهوری ترکیه به عملیات هوایی روسیه علیه مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه است.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در بایبورد، شهری در شمال شرقی ترکیه، هشدار داده است: «این بازی با آتش است و تا بدانجا ادامه یافته که شهروندان ما که به روسیه رفته‌اند مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.»

طبق این گزارش، شماری از بازرگانان ترک که برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری به روسیه سفر کرد بودند، بازداشت شده‌اند. گفته می شود، این بازرگانان به دلیل وجود اشکال در ویزاهای آنها دستگیر شده اند.

روسیه همچنین اعلام کرده است که سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به روسیه متوقف خواهد شد.

این در حالی است که رییس جمهور ترکیه روز جمعه با اشاره به اینکه مسکو و آنکارا روابط مهمی دارند، تاکید کرده است: ما تمایلی نداریم به این روابط آسیبی وارد شود.

رجب طیب اردوغان همچنین گفته است که احتمالا در نشست سران کشور‌ها درباره تغییرات اقلیمی در هفته آینده در پاریس با ولادیمیر پوتین رو در رو گفت‌و‌گو خواهد کرد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین از زمان سرنگونی این هواپیمای روسی حاضر به گفت‌و‌گو با رجب طیب اردوغان نشده است.

آقای اردوغان گفته است، روسیه می‌بایست به دلیل نقض قلمرو هوایی ترکیه از آنکارا عذر خواهی کند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است، از اول ماه ژانویه سال آینده میلادی مقرارات سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به روسیه به حال تعلیق در خواهد امد.

به گزارش رویترز، این اقدام می‌تواند به لطمه جدی به صنعت توریسم ترکیه وارد کند.

در همین زمینه، روسیه کنترل و نظارت بر واردات محصولات کشاورزی ترکیه را افزایش داده است.

ترکیه بامداد سه‌شنبه، یک فروند هواپیمای سوخوی ۲۴ متعلق به ارتش روسیه را سرنگون کرد؛ این نخستین بار در طی شش دهه گذشته بود که یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، یک جنگنده روسی را سرنگون می‌کرد.

روسیه این اقدام ترکیه را به «خنجر خوردن از پشت» تعبیر کرده و خواستار عذرخواهی ترکیه شده، اما ترکیه در مقابل می‌گوید که واکنش روس‌ها «احساسی» است و «زیبنده سیاسیون نیست».

XS
SM
MD
LG