لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

نامزد حزب مردم برای نخست وزيری پاکستان معرفی شد


یوسف رضا گیلانی از سوی حزب مردم پاکستان به عنوان نخست وزیر معرفی شد.
عکس ازafp
عکس .
یوسف رضا گیلانی از سوی حزب مردم پاکستان به عنوان نخست وزیر معرفی شد. عکس ازafp عکس .

حزب مردم پاکستان روز شنبه بيست دوم مارس يوسف رضا گيلانی را به عنوان نامزد خود برای تصدی مقام نخست وزيری اين کشور معرفی کرد.


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، از پارلمان اين کشور خواسته است تا روز دوشنبه برای تعيين نخست وزير تشکيل جلسه دهد.


آصف زرداری، رهبر حزب مردم پاکستان وهمسر بی نظير بوتو، به دليل اين که عضو پارلمان نيست نمی تواند برای تصدی پست نخست وزيری کانديد شود. برخی گمانه زنی حاکی از آن است که آقای زرداری در جریان انتخابات میاندوره ای به مجمع ملی راه خواهد یافت. آنگاه وی می تواند جانشین آقای گیلانی شود.


بی نظير بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان، بيست وهفتم دسامبر در پی شليک گلوله و بمبگذاری انتحاری در راولپندی کشته شد. خانم بوتو در يک راهپيمايی تبليغاتی در راولپندی با شليک گلوله مورد حمله قرار گرفت و پس از آن ضارب خود را منفجر کرد. در اين حادثه دست کم ۲۰ نفر کشته و ۵۶ نفر زخمی شدند.


يوسف رضا گيلانی، رييس سابق پارلمان پاکستان، از اعضای ارشد حزب مردم پاکستان است که به اتهام سوء استفاده از اختياراتش در زمان رياست بر پارلمان ملی به مدت چهار سال را در زندان گذراند وی در سال ۲۰۰۵ آزاد شد.


انتخابات پارلمانی پاکستان در ۱۹ فوريه برگزار شد و حزب مردم توانست اکثريت را در پارلمان به دست آورد.


يوسف رضا گيلانی پس از معرفی شدن به عنوان نامزد حزب مردم پاکستان برای تصدی نخست وزيری گفته است:«از ملت می خواهم که برای برعهده گرفتن اين امر خطير و به ويژه خدمت به ملت برای من دعا کنند».


فرحت الله بابر، سخنگوی حزب مردم پاکستان، در يک کنفرانس مطبوعاتی درباره آقای يوسف گيلانی گفت:«اعضای حزب مردم پاکستان و همچنين احزاب همراه در پارلمان بر سر کانديداتوری آقای گيلانی اجماع دارند».


حزب مردم پاکستان و حزب مسلم ليگ، شاخه نواز، در صدد هستند تا با تشکيل يک دولت ائتلافی قدرت پرويز مشرف را محدود کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که معرفی آقای گيلانی زمينه سازی برای نخست وزيری آصف زرداری است.


مسعود بانو، تحليگرمسايل پاکستان، بااشاره به اين که، آقای گيلانی کاندايديی نیست که بتواند پنج سال نخست وزيرپاکستان باشد، گفته است:او وفاداری را ثابت کرده است، اما افکار عمومی هم می داند که او توانايی حضور را ندارد.


آقای گيلانی از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷، در زمان نخست وزيری بی نظير بوتو، رييس پارلمان پاکستان بود


XS
SM
MD
LG