لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

«ايران در خواست تعليق غنی‌سازی اورانيوم را نمی‌پذيرد»


علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی.
(عکس از AFP)
علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی. (عکس از AFP)

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، می گويد : ايران هرگز تسليم در خواست های «غيرقانونی» برای تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم نخواهد شد.


آقای سلطانيه در سخنرانی در لندن، در خصوص منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، با اشاره به اين که که کشورهای غربی می کوشند تا ايران را وادار به برخورد انفعالی و خروج از ان پی تی و آژانس کنند، گفت:« ايران نه از ان پی تی و آژانس خارج می‌شود و نه به تعليق اجباری غنی‌سازی تن می‌دهد.»


در حالی آقای سلطانيه بر موضع ایران مبنی بر تعليق نکردن غنی سازی اورانيوم تاکید می کند، که خاوير سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه در سفر به تهران برای ارائه بسته پيشنهادی به ايران، از مقامات اين کشور خواسته بود تا غنی سازی اورانيوم را در جريان مذاکرات متوقف کنند.


وزيران امور خارجه فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه، آمريکا به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در نشست لندن بسته پيشنهاد شده مشوق ها به ايران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را مورد باز نگری قرار داده و آن را به روز کردند تا از اين طريق تهران را به توقف فعاليت های غنی سازی ترغيب کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه هشدار داده بود: رد کردن بسته پيشنهادی به معنی اين خواهد بود که «ايران با انزوای بيشتر مواجه می شود و آمريکا و اروپا تحريم های تازه ای عليه اين کشور اعمال خواهند کرد».


اين در حالی است که ايران تا کنون اقدامی در راستای تغيير رويکرد خود در قبال مناقشه بر سر برنامه هسته ای اين کشور نشان نداده است و به نظر می رسد عجله ای در پاسخ دادن به بسته پيشنهاد گروه ۱+۵ ندارد.


پاسخ نه چندان روشن


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه گفته بود ایران در زمان مناسب هب بسته پیشنهادی پاسخ خواهد داد.


در همین زمینه، آقای سولانا روز سه شنبه تاکید کرده بود که ایران می بایست سریعتر به بسته پیشنهادی پاسخ دهد و «نمی توان سالها» منتظر پاسخ ایران بود.


يک مقام ايرانی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رويترز گفت: پاسخ ايران، پاسخی مستقيم نخواهد بود که بتوان آن را قبول يا رد ناميد، بلکه پاسخی قابل بحثی خواهد بود».


قدرت های جهانی به دليل نگرانی از کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای انرژی و توليد سلاح اتمی، از ايران می خواهند تا اين فعاليت ها را به حالت تعليق درآورد.


اين در حالی است که ايران تاکيد می کند که حق دارد در چارچوب تعهدات بين المللی خود به غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت هسته ای ادامه دهد.


هزينه رد کردن بسته پيشنهادی برای ايران بالا خواهد بود. اروپا و آمريکا پيش از سفر آقای سولانا به تهران، هشدار داده بودند در صورتی که ايران غنی سازی را متوقف نکند با تحريم ها و انزاوی بيشتری مواجه خواهد شد.


در بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ به ايران وعده داده شد که نيروگاه‌های آب سبک منطبق با آخرين فن آوری روز در اختيار اين کشور قرار گيرد.


این در حالی است که مقام های ایران تاکید می کنند که غنی سازی اورانیوم «خط قرمز نظام» است و از آن عبور نمی کنند.


در همین زمینه، عليرضا شيخ عطار، معاون وزارت خارجه ايران، نیز گفته است:«ما مکررا گفته ايم که غنی سازی اورانيوم خط قرمز ايران است و ما بايد از اين فناوری بهره مند باشيم».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران با سرپیچی از این قطعنامه فعالیت های حساس هسته ای خود را توسعه داده است. تهران می گوید فعالیت های هسته ای این کشور صلح آمیز است.


آمریکا و کشورهای اروپایی می گويند از آنجا که می شود از غنی سازی اورانيوم در توليد جنگ افزار اتمی و توليد انرژی استفاده کرد، ايران می بايست فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


XS
SM
MD
LG