لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

کاترين اشتون: نشانه هايی از تمايل احتمالی ايران به گفت وگو ديده می شود


کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا روز جمعه در بيانيه ای گفت که نشانه هايی از تمايل احتمالی ايران به گفت وگو درباره مناقشه اتمی این کشور با قدرت های جهانی، ديده می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در اين بيانيه گفته است: ما آماده گفت وگو هستیم، از زمان آخرين ديدار گروه پنج بعلاوه یک در حدود هفت ماه پيش، آماده ملاقات با مقامات ایران بوده ایم تا نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای این کشور را با آنها در میان بگذاریم.

آمريکا، چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت، به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه یک بعلاوه پنج را تشکیل می دهند که درصددند تا از طریق گفت وگو به راه حلی برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یابند.

خانم اشتون گفته است: ما نشانه هايی ديده ايم که حاکی از آن است که احتمال دارد ايرانی ها بخواهند ملاقاتی داشته باشند.

کشورهای غربی برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای ساخت بمب اتمی می دانند. تهران می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

ايران در توافقنامه ای که با رايزنی ترکيه و برزيل امضا کرد، موافقت کرد که يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی شده خود را به ترکيه بفرستد و طی يک سال، ميله های سوختی برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران دريافت کند.

اين در حالی است که آمريکا می گويد با چين و روسيه بر سر آخرين پيش نويس قطعنامه تحريم های ايران به توافق رسيده و ممکن است دور چهارم تحريم ها بر ايران، اعمال شود. آمريکا بر اين باور است که توافقنامه اخير را تهران به قصد برهم زدن تلاش های بين المللی برای تحريم ها پيگيری کرده است.

اگر گفت وگويی با ايران باشد، کاترين اشتون به مانند نماينده سابق سياست خارجی اتحاديه اروپا خاوير سولانا، به نمايندگی از گروه ۵+۱ در اين مذاکرات حاضر می شود.

يک هفته پيش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر داد سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی آماده است تا در ترکيه با خانم اشتون ديدار کند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی پنج قطعنامه (سه قطعنامه تحريمی) از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را ثابت کند.
XS
SM
MD
LG