لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

شمار مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در ایران به ۱۹۶ نفر رسید


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد تاکنون ابتلای ۱۹۶ نفر به آنفلوآنزای خوکی در ایران به تأیید رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد مهدی گویا در سمینار یک روزه آنفلوآنزای خوکی در کرمانشاه، میزان پراکندگی این بیماری در ایران را تشریح کرد و تصریح کرد که این بیماری به دلیل شیوع آن در کشور، از این پس بیشتر منشأ داخلی دارد تا خارجی.

این مقام وزارت بهداشت درباره چگونگی شیوع این بیماری درایران گفت: «۵۵ درصد از افراد شناسایی شده در خصوص این ویروس، زائرانی هستند که از حج بازگشته‌اند، ۱۰ درصد نیز مسافرانی بوده‌اند که از تایلند آمده‌اند و با توجه به اینکه ۱۶ درصد موارد ابتلا به دلیل تماس با افراد مبتلا در داخل کشور بوده است، می‌توان گفت که منشأ بیماری دیگر به خارج از کشور مربوط نمی‌شود و سیکل ِ گردش ویروس در [داخل] کشور آغاز شده است.»

در هفته‌های گذشته نیز، مقام‌های بهداشتی اعلام کرده بودند، بيشتر بيماران کسانی بودند که به تازگی از سفر خارجی و مخصوصاً سفر حج بازگشته‌اند. به دنبال آن مقام‌های بهداشتی در ايران نيز از آماده‌باش واحدهای درمانی مستقر در ورودی‌های هوايی، زمينی و دريايی کشور خبر داده و وزارت بهداشت نيز از شهروندان ايرانی خواسته بود از سفرهای غير ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در تاریخ ۲۶ خرداد امسال نخستین مورد از این بیماری در کشور شناسایی شده و پس از دو ماه شمار مبتلایان به این بیماری به ۱۹۶ نفر افزایش یافته است که از این تعداد ۱۳۲ نفر مرد و ۶۴ نفر زن هستند.

محمد مهدی گویا گفت از میان کسانی که بیماری آنها به تایید رسیده، ۲۳ نفر در مشهد، ۲۱ نفر دز اصفهان، ۴۱ نفر در تهران و یک نفر نیز در کرمانشاه هستند.

پیشتر يک مقام بهداشتی در استان هرمزگان روز از مرگ يک زن باردار بر اثر به ابتلا به آنفلوانزای خوکی در جزيره قشم خبر داده بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت قدرت اشاعه این بیماری را «سه برابر آنفلوآنزای مرغی» دانست و اظهار داشت که در «۹۸ درصد» موارد ابتلا به این بیماری خفیف است.

در همین حال محبوبه حاجی عبدالباقی متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران «دلیل اصلی افزایش لحظه به لحظه آمار و ارقام سرایت این بیماری، عدم رعایت بهداشت فردی از سوی افراد حامل این ویروس» ارزیابی کرد.

این عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفولانزای خوکی گفت: «در حال حاضر تنها با رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم گام بزرگی در جهت جلوگیری از همه‌گیر شدن آنفلوآنزای خوکی برداریم.»

به گفته این متخصص، گروه‌های در معرض خطر آنفلوآنزای خوکی افرادی هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند؛ کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار، بیماران ریوی مزمن بیماران قلبی، افراد تحت شیمی درمانی، مبتلایان به نارسایی‌های کبد و افراد بالای ۶۵ سال از جمله گروه‌هایی هستند که به گفته محبوبه حاجی عبدالباقی خطر ابتلا به این بیماری بیشتر آنها را تهدید می‌کند.

متخصصان تب، سرفه، گلودرد، سردرد، اسهال و استفراغ، آبریزش بینی و دردهای عضلانی از علائم بیماری آنفلوآنزای خوکی برشمرده‌اند.

هر روز بر شمار کسانی که بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست می‌دهند، افزوده می‌شود، در این بین گمانه‌زنی در مورد پیامدهای احتمالی همه‌گیری این بیماری ادامه دارد.

تا به حال سازمان بهداشت جهانی چندین بار درجه خطر همه‌گیری این بیماری در جهان را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG