لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

احمدی‌نژاد: تشکیل فلسطین مستقل اولین گام برای آزادسازی کامل است


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخرانی روز قدس. ۴ شهریور ۱۳۹۰.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخرانی روز قدس. ۴ شهریور ۱۳۹۰.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنرانی خود به مناسبت مراسم «روز قدس» در ایران، گفت که «همه باید توجه کنند تشکیل کشور مستقل فلسطینی اولین گام است و نه آخرین گام.»

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، وی اظهار داشت که فلسطینی‌ها باید «کشور فلسطین را تاسیس و یک گام جلو بردارند» ولی افزود که «به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی نقطه نهایی هدف نیست بلکه گام اول است و گامی به جلو در جهت هدف آزادسازی همه سرزمین فلسطین است که در این راه باید همه مراقب باشند.»

محمود احمدی‌نژاد پیش از این همواره مخالفت صریح خود را با طرح ایجاد دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی در منطقه اعلام کرده‌بود ولی گفته‌بود در صورتی که این طرح «مقدمه محو کشور اسرائیل باشد» ایران از آن استقبال خواهد کرد.

با تحولات اخیری که در زمینه طرح برپایی کشور مستقل فلسطینی در جریان است محمود احمدی‌نژاد ظاهراً روز جمعه از ابراز مخالفت شدید با این طرح خودداری کرده و تنها نظراتی در این رابطه ابراز کرده‌است.

وی در جریان سخنرانی «روز قدس» در تهران که با راهپیمایی ده‌ها هزار نفره همراه بود افزود: «ملت و مقاومت فلسطینی باید توجه داشته باشند که مبادا فقط به یک دولت ضعیف کم‌اقتدار و اختیار آن هم در قطعه ناچیزی از سرزمین فلسطین بسنده کنند.»
دولتی که با مردمش رابطه خوبی ندارد، از مردمش جداست، عدالت و آزادی را از مردم خود دریغ می‌کند، شانس بقا و ادامه حیات ندارد.

محمود احمدی‌نژاد

وی هم‌چنین نسبت به آنچه «مستهلک و تخلیه شدن اراده انقلابی مردم منطقه» و وارد شدن مقاومت به «یک دوره مذاکره طولانی و فرسایشی» نامید هشدار داد.

فلسطینی‌ها قرار است درخواست خود برای تشکیل کشور مستقل را روز بیستم سپتامبر در جریان ۶۶امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل رسماً به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کنند.

اسرائیل و ایالات متحده با اعلام اینکه راهکار صحیح را برقراری مذاکرات می‌دانند، با این اقدام فلسطینی‌ها مخالفت کرده‌اند و آمریکا از قصد خود برای وتوی این درخواست در مجمع عمومی سخن گفته‌است.

اما مقام‌های فلسطینی می‌گویند که چین قصد دارد در نشست ماه آینده شورای امنیت به درخواست تشکیل کشور فلسطین رأی مثبت دهد.

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنرانی روز جمعه خود خطاب به ملت‌ها و دولت‌های منطقه گفت: «باید مراقب باشید، آزادی، عدالت، انتخاب آزاد و تعیین سرنوشت حق قطعی همه ملت‌ها از جمله ملت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا است.»

وی خطاب به دولت‌ها گفت که «دیگر نمی‌توان با روش‌های گذشته و غیرمردمی بر مردم حکومت کرد» و اضافه کرد: «دولتی که با مردمش رابطه خوبی ندارد، از مردمش جداست، عدالت و آزادی را از مردم خود دریغ می‌کند، شانس بقا و ادامه حیات ندارد.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد آینده فلسطین و منطقه در حالی بیان می‌شود که تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این گفته‌بود «احمدی‌نژاد، جاعل رأی ملت، حق اظهار نظر درمورد رهبری منتخب ملت فلسطین را ندارد.»

نبیل ابو رودینه، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطینی پیش از این با صدور بیانیه‌ای گفته‌بود که احمدی‌نژاد «منتخب واقعی مردم ایران نیست، کسی است که نتیجه انتخابات را جعل کرده و با دروغ و فساد در قدرت مانده، و چنین فردی حق ندارد که درباره فلسطین، رئیس جمهوری برگزیده ملت فلسطین و نمایندگان آن سخن بگوید».
این بد است که پول و ثروت یک کشور به اسلحه تبدیل شود و در کشور دیگری علیه مسلمانان از آن استفاده شود.

محمود احمدی‌نژاد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مسائل منطقه گفت: «این بد است که یک دولت عربی برای ایجاد درگیری در کشور دیگری اسلحه بفرستد. این بد است که پول و ثروت یک کشور به اسلحه تبدیل شود و در کشور دیگری علیه مسلمانان از آن استفاده شود.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در حالی است که کشورهای غربی دولت وی را متهم می‌کنند که برای سرکوب معترضان در سوریه به آن کشور اسلحه ارسال می‌کند.

درخواست دوباره برای «محو اسرائیل»

محمود احمدی‌نژاد در بخش‌های دیگری از سخنرانی روز جمعه خود بار دیگر هولوکاست را «افسانه» و «دروغ» خواند و دولت اسرائیل را «محور وحدت همه دزدها و جتایتکاران عالم» نامید و خواستار «محو» کشور اسرائیل شد.

وی اساس موجودیت اسرائیل را «برای چپاول، کشتن و ریشه‌کن کردن» دانست، حیات آن کشور را «ننگین» و «همه مقدمات تاسیس اسرائیل را «مبتنی بر دروغ و فریبکاری» نامید.

محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: «در همه جای دنیا حتی در اروپا و آمریکا توده‌های مردم در بدترین شرایط اقتصادی از جیب خود هزینه‌های نگهداری از این حاکمیت ضد انسانی را می‌پردازند.»

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنان خود در باره «روز قدس» گفت که این مناسبت «مبدأ تحولات عظیم در منطقه و جهان شد و همه طراحی‌های مستکبران و نظام سلطه را در هم کوبید.»

جمهوری اسلامی ایران از نخستین سال‌های روی کار آمدن خود آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامیده و تظاهرات گسترده دولتی را در تهران و همه شهرهای ایران برای بیان مخالفت خود با اسرائیل برگزار می‌کند.
XS
SM
MD
LG