لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

روحانی درباره مسئول دانستن ایران در حمله پهپادی: دعوای آمریکا با چین است با ما نیست


روحانی می‌گوید: پیدا است که می‌خواهند کل نفت مناطق شرقی عربستان را به طور کامل در مشت خود قرار دهند
روحانی می‌گوید: پیدا است که می‌خواهند کل نفت مناطق شرقی عربستان را به طور کامل در مشت خود قرار دهند

رئیس جمهور ایران هدف آمریکا از متهم کردن ایران به نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را تلاش این کشور برای «تسلط بر نفت مناطق شرقی» عربستان دانست و گفت که «این دعوا البته مربوط به ما نیست و دعوای آمریکا با چین و دیگران است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه، اول مهر، پیش از سفر به نیویورک و با اشاره به «حاد شدن» موضوعات منطقه‌ای در هفته‌های اخیر افزود: «ریشه این نگرانی‌ها مشخص است که از کجا است. اما حادثه که رخ می‌دهد و اتهاماتی که می‌زنند پیدا است که آمریکایی‌ها در این منطقه دنبال اهداف دیگری هستند».

وی اضافه کرد: «پیدا است که می‌خواهند کل نفت مناطق شرقی عربستان را به طور کامل در مشت خود قرار دهند. این دعوا البته مربوط به ما نیست، دعوای آمریکا با چین و دیگران است که از این فرصت سوءاستفاده می کنند».

او توضیح دیگری در مورد ارتباط این موضوع با به گفته او «دعوای» آمریکا با چین نداد.

آقای روحانی با اشاره به قراردادهای فروش سامانه‌های پدافندی آمریکا به عربستان سعودی افزود که «آمریکایی‌ها دنبال اهداف دیگری هستند و همه این سروصداها یک بهانه برای حضور بیشتر آنها در این منطقه است.

تنش بین ایران و عربستان سعودی و همچنین آمریکا در پی حمله ۲۳ شهریور به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص عربستان دچار تنش بیشتری شد.

عربستان تهدید کرده است که اگر بررسی‌‌های بیشتر این کشور دست داشتن ایران در این حمله را تأیید کند ریاض پاسخ درخوری به آن خواهد داد.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا در حالی افزایش یافته که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره دیدار روسای جمهور دو کشور در نیویورک مطرح شده بود.

در همین حال کریستین امانپور، گزارشگر ارشد اخبار بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان، به نقل از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نوشت که حسن روحانی مایل به دیدار با دونالد ترامپ است، به شرطی که «در قبال برداشتن تحریم‌ها 'نظارت دائمی بر تاسیسات اتمی ایران [انجام گیرد]».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز گفته که توقف تحریم‌های آمریکا «می‌تواند به مذاکراتی واقعی منتهی شود».

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فرد ا / ا.م. / پ.پ
XS
SM
MD
LG