لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

درگيری شديد لفظی اردوغان و پرز در اجلاس داووس


نخست وزیر ترکیه پس از درگیری شدید لفظی با رییس جمهوری اسرائیل میزگرد را ترک کرد.
نخست وزیر ترکیه پس از درگیری شدید لفظی با رییس جمهوری اسرائیل میزگرد را ترک کرد.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، در جريان ميزگردی در کنفرانس «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوييس، به اظهارات شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، درباره عمليات نظامی اسرائيل در غزه اعتراض کرد و در واکنش به اقدام مجری برنامه گفت: ديگر در اين کنفرانس حضور نخواهد يافت.

ميزگردی درباره بحران غزه با حضور شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، بن کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب، روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس داووس برگزار شد.

رجب طیب اردوغان در صحبت های خود در این میزگرد غزه را به زندانی با آسمان آزاد تشبیه کرد و از رویکرد اسرائیل در استفاده نا متعارف از خشونت انتقاد کرد.

در این میزگرد شیمون پرز از اقدام نظامی اسرائیل در غزه دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیمون پرز که هیجان زده به نظر می رسید در جریان صحبت کردن رجب طیب اردوغان را مورد خطاب قرار داد و گفت:«چرا انها(حماس) با ما می جنگند؟ آنها چه می خواهند؟ حتی یک روز قحطی در غزه نبود.»

رويارويی رجب طيب اردوغان و شيمون پرز در جريان اين ميزگرد زمانی شدت گرفت که رييس جمهوری اسرائيل از عمليات نظامی ۲۲ روزه اين کشور در غزه حمايت کرد و حمله به اين منطقه را حق کشور خود دانست.

اين در حالی بود که شيمون پرز در زمان صحبت خود با بلند کردن صدای خود با انگشت رجب طيب اردوغان را مورد خطاب قرا داده بود.

در جريان حمله ۲۲ روزه اسرائيل به غزه، به گفته منابع فلسطينی دست کم يک هزار و ۳۰۰ نفر کشته شدند که تعداد زيادی از کشته شدگان کودکان و غير نظامی ها بودند.

رجب طيب اردوغان در پایان این میزگرد از ديويد ايگناشيس، نويسنده روزنامه واشينگتن پست و مجری ميزگرد، در خواست کرد تا يکبار ديگر صحبت کند.

ديويد ايگناشيس با موافقت با در خواست رجب اردوغان گفت:«فقط يک دقيقه.»

رجب طيب اردوغان گفت:«من به ياد می آورم دو نخست وزير پيشين کشور شما (اسرائيل) گفته بودند، وقتی که تانک های آنها قادر شدند وارد مناطق فلسطينی شوند، خيلی خوشحال شدند.»

آقای اردوغان افزود: «اين اندوهناک است که مردم برای آنچه که شما گفتيد دست بزنند. بسياری از مردم کشته شدند. اين بسيار اشتباه و غير انسانی است.»


رجب طيب اردوغان همچنين اسرائیل را متهم کرد که «راه کشتن کودکان را خيلی خوب می داند.»

در همين حال ديويد ايگناشيس با قطع سخنان آقای اردوغان گفت: «ما زمان کافی نداريم و نمی توانيم از اول بحث را آغاز کنيم.»

رجب طيب اردوغان خطاب به ديويد ايگناشيس گفت: «خواهش می کنم بگذاريد من حرفم را تمام کنم.»

ديويد ايگناشيس بارديگر تکرار کرد: «الان شام برای مردم آماده است.»

رجب طيب اردوغان در پاسخ گفت: «رييس جمهوری(شيمون پرز) ۲۵ دقيقه حرف زد و من فقط نيمی از وقت او را فرصت داشتم که حرف بزنم.»

نخست وزير ترکيه سپس گفت: «خيلی ممنون، خيلی ممنون، خيلی ممنون. فکر نمی کنم بعد از اين من به داوس برگردم.» وی سپس جلسه را ترک کرد.

در حالی که بن کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب در اين ميزگرد حضور داشتند اما وقت کافی به رجب طیب اردوغان داده نشد.

پس از خروج رجب طيب اردوغان از سالن ميزگرد، وی در يک نشست مطبوعاتی گفت که اعتراض وی به نحوه خطاب قرار گرفتن توسط شيمون پرز و اجازه پاسخ ندادن به او بوده است.

رجب طيب اردوغان گفت: «در جريان سخنرانی خود (شيمون پرز) برخی لحظات بر می گشت و من را مورد خطاب قرار می داد که در خور فضای بحث هايی که در داووس می بينم نبود.»

رجب طيب اردوغان همچنين گفت: منظور وی از «بربريت» و کشتار «کودکان»، شخص شيمون پرز يا مردم اسرائيل نبوده است.

نخست وزير ترکيه تاکيد کرد که خطاب حرف های او عليه يهوديان نبوده و ضدیت با يهوديت را جنايت عليه بشريت می داند.

در همين حال خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که پس از پايان ميزگرد، شيمون پرز در تماس تلفنی با رجب طيب اردوغان از وی نسبت به انچه که در میزگرد گذشت عذر خواهی کرده است.

ترکيه از معدود کشورهای اسلامی است که با اسرائيل روابط ديپلماتيک دارد و طی سال های اخير کوشيده است تا نقش ميانجيگری بين اسرائيل و سوريه ايفا کند.
XS
SM
MD
LG