لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

حملات حماس و اسرائیل پس از آتش‌بس هم ادامه دارد


اسرائیل پس از ۲۲ روز حمله هوایی و زمینی به غزه، به طور یک‌جانبه اعلام آتش‌بس کرده بود
اسرائیل پس از ۲۲ روز حمله هوایی و زمینی به غزه، به طور یک‌جانبه اعلام آتش‌بس کرده بود
تنها چند ساعت پس از اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی اسرائیل، روز یک‌شنبه، شبه‌نظامیان حماس به پرتاب راکت به جنوب این کشور دست زدند و اسرائیل هم با حمله‌ای هوایی در شمال غزه به این اقدام پاسخ داد.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، حماس «دست‌کم پنج راکت» به نزدیکی شهر سدروت شلیک کرد که تلفات جانی و مجروح نداشته است.

حماس می‌گوید حضور سربازان اسرائیل در نوار غزه را نمی‌پذیرد و «به مقاومت ادامه می‌دهد». رهبران اسرائیل نیز اعلام کردند در صورتی که حماس به حملات خود ادامه دهد به شدت به آنها پاسخ خواهند داد.

اسرائیل نیمه شب گذشته پس از ۲۲ روز حمله خود به غزه را متوقف و اعلام کرد که به تمام اهداف مورد نظر خود دست یافته است.

رهبران اسرائیل در عین حال اعلام کردند که عقب‌نشینی کامل نیروهای این کشور از نوار غزه بستگی به آتش‌بس کامل از سوی حماس دارد.

این در حالی است که خالد مشعل، ریيس دفتر سياسی حماس ، روز جمعه در نشست شماری از سران کشورهای عربی که با شرکت محمود احمدی‌نژاد ، رئيس جمهور ايران ، در دوحه برگزار شد، گفت : «حماس شروط اسرائيل را نخواهد پذيرفت».

اعلان آتش‌بس یک‌جانبه به اين مفهوم است که اسرائيل سازمان حماس را طرف قرارداد خود نمی‌بیند.

در همین حال حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در تلاش برای تقویت آتش‌بس یک‌جانبه اسرائیل رهبران اروپا را به جلسه‌ای دعوت کرده است که یک‌شنبه بعدازظهر در شرم‌الشیخ مصر برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا با استقبال از آتش‌بس یک‌جانبه اسرائیل از حماس خواسته است تا به حملات خود پایان دهد.

کمیسر روابط خارجی این اتحادیه نیز ابراز امیدواری کرد که اعلام آتش‌بس باعث شود کمک‌های بشردوستانه به منطقه دوباره از سر گرفته شود.

اما خبرگزاری رویترز از قول چند دیپلمات می‌نویسد بدون پذیرش آتش‌بس از سوی حماس بیم آن وجود دارد که اسرائیل تنها اندکی از کمک‌ها و کالاها را به درون غزه راه بدهد و در نتیجه مردم با سختی بیشتر روبه‌رو شوند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز در واکنش به آتش‌بس گفت که آتش‌بس یک‌جانبه «نشانه شکست اسرائیل است»
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز در واکنش به آتش‌بس گفت که آتش‌بس یک‌جانبه «نشانه شکست اسرائیل است».

جمهوری اسلامی ایران که بزرگ‌ترین حامی حماس در منطقه به شمار می‌رود می‌گوید آتش‌بس بدون عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل نمی‌تواند «پایان حملات را تضمین کند».

اسرائیل در هفتم دی‌ماه حمله هوایی به نوار غزه را آغاز کرد و یک هفته بعد نیروهای زمینی خود را به داخل این منطقه فرستاد. اسرائیل هدف اصلی خود از این حملات را پایان دادن به راکت‌پرانی‌های حماس اعلام کرد که در طول هشت سال گذشته منجر به کشته شدن ۱۸ نفر شده بود.

به گفته مسئولان پزشکی و بیمارستانی غزه، در طول ۲۱ روز گذشته بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی کشته و حدود ۷۰۰ نفر زخمی شدند. اسرائیل می‌گوید صدها شبه‌نظامی حماس در بین این کشته‌شدگان بوده‌اند.

از طرف اسرائیل نیز ۱۰ سرباز و سه فرد غیرنظامی در نتیجه شلیک راکت‌های حماس کشته شدند.
XS
SM
MD
LG