لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

کسری شش و نیم میلیارد دلاری برای واردات بنزین


ایران حدود چهل درصد از نیاز خود به بنزین را از طریق واردات تامین می کند.
ایران حدود چهل درصد از نیاز خود به بنزین را از طریق واردات تامین می کند.
معاون وزیر نفت از کسری شش و نیم میلیارد دلاری دولت برای واردات بنزین در سال جاری و تهیه لایحه متمم بودجه برای ارایه به مجلس شورای اسلامی به منظور تامین این کسری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، ابراهیم راد‌افزون معاون برنامه ریزی وزیر نفت جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد: « وزارت نفت بر روی ارائه پیشنهاد لایحه متمم شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری تامین کسری بودجه واردات بنزین و گازوئیل در سال جاری به جمع بندی نهایی دست یافته است.»

به گفته وی این لایحه پس از بررسی در هیات دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

پیشتر نیز مسعود میر کاظمی وزیر نفت دولت دهم از تهیه لایحه متمم واردات بنزین و گازوئیل و ارایه آن به مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

اين در حالى است كه بر اساس بند ۶۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ دولت مكلف شده است، «با سهميه‌بندى بنزين داخلى به قيمت سال ۱۳۸۷ و فروش مازاد آن به قيمت تمام‌شده به گونه‌اى اقدام كند كه نيازى به پرداخت يارانه براى واردات بنزين نباشد.»

ايران که چهارمين توليدكننده بزرگ نفت در جهان و دومين توليدكننده بزرگ عضو سازمان اوپک به شمار می‌آید، براى تامين حدود چهل درصد از مصرف داخلى خود نيازمند واردات بنزین است.

میزان کنونی مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر است و در همین حال میزان تولید پالایشگاه‌های داخلی ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر اعلام شده است. به این ترتیب ایران باید روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۸۸ دولت باید بنزین واردتی را تنها به قیمت تمام شده یعنی لیتری ۴۰۰ تومان ارایه کرده و بنزین تولید داخل را به قیمت ۱۰۰ تومان عرضه کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره روز سه‌شنبه از متمم بودجه شش و نیم میلیارد دلاری دولت برای واردات سوخت به عنوان « رکوردی تاریخی » یاد کرده و نوشته است:«تاکنون سابقه نداشته که دولت متممی به رقم شش و نیم ‌میلیارد‌دلار تقدیم مجلس کند.»

پیشتر پنج تن از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى نیز در تذكرى كتبى به محمود احمدى‌نژاد، واردات بنزين را نقض قانون بودجه دانسته و وى را به «هدر دادن منابع ملى» متهم كرده بودند.

احمد توكلى، رئيس مركز پژوهش‌هاى مجلس، حميدرضا كاتوزيان، رئيس كميسيون انرژى، به همراه على مطهرى، حسين نجابت و الياس نادران در تذكر كتبى خود از آقای احمدى‌نژاد خواسته بودند، «به قانون تمكين كند و از هدر دادن منابع ملى به نفع رفاه دهك‌هاى ثروتمند و افزايش كسرى بودجه بپرهيزد.»

در همین حال حميد رضا كاتوزيان رييس كميسيون انرژی مجلس با اشاره به این که دولت در نیمه دوم سال در تامین بنزین با مشکل مواجه ‌می‌شود، گفته است: «مجلس با دادن متمم از جانب دولت مبني بر برداشتن از حساب ذخيره ارزي و خريد بنزين از كشور‌هاي ديگر موافقت نمي‌كند.»

اعلام کسر بودجه شش و نیم میلیارد دلاری دولت برای واردات بنزین در حالی است که محمود احمدی‌نژاد چندی پیش ادعا کرده بود، «ايران مى‌تواند ظرف يک هفته همه بنزين مورد نياز خود را در داخل كشور توليد كند.»

وی در واکنش به طرح سنای آمریکا برای مجازات فروشندگان بنزین به ایران گفته بود: « ما اكنون در صنعت خود به آن چنان ظرفيتى رسيده‌ايم كه در ظرف يک هفته با تغيير خط توليد مى‌توانيم كل بنزين خود را تأمين كنيم و با بهره‌بردارى از پالايشگاه ستاره بندرعباس ظرف يكى، دو سال آينده ما خود توليدكننده بنزين خواهيم بود.»
XS
SM
MD
LG