لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

«برای توقف غنی‌سازی در ایران به حمایت چین نیاز داریم»


چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است و بارها تهدید کرده است که قطعنامه علیه ایران را وتو می‌کند.
چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است و بارها تهدید کرده است که قطعنامه علیه ایران را وتو می‌کند.
ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد برای پیشرفت در امر محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران و توقف غنی‌سازی در این کشور به حمایت چین نیاز دارد.

در حالی که کمتر از یک هفته به ادامه مذاکرات مهم اعضای گروه ۵+۱ با جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای ایران مانده است، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در دیدار از پکن بر حمایت چین تاکید کرده است.

کرت کمپبل، معاون وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اهمیت حمایت چین در پیشرفت این مذاکرات گفت: «اگر می‌خواهیم در قبال برنامه هسته‌ای ایران موثر باشیم، باید شاهد همکاری و هماهنگی بیشتری میان چین و ایالات متحده باشیم.»

چین از متحدان نزدیک ایران است و به دلیل مبادلات تجاری خود با جمهوری اسلامی مکررا از تشدید تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده است.

آقای کمپبل یک روز پس از آن بر حمایت چین تاکید کرده است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار از مسکو در مورد تحریم بیشتر ایران چندان از سوی روس‌ها با روی خوش روبه‌رو نشد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه به دنبال گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در مسکو اعلام کرد که در حال حاضر تهدید تحریم علیه ایران نتیجه منفی خواهد داشت.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که هیلاری کلینتون قرار است با رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه درباره «نوع و شکل فشاری» که روسیه حاضر است به همراه آمریکا و متحدانش بر ایران وارد بیاورد، از جمله تحریم بیشتر، گفت‌وگو کند.

هیلاری کلینتون نیز در نشست خبری مشترک خود با آقای لاوروف از موافقت ایالات متحده در مورد این نکته خبر داد که ادامه دادن به دیپلماسی در قبال ایران حائز اهمیت است، اما افزود: «ما در عین حال همواره گزینه تحریم را در صورت عدم موفقیت [در ترغیب ایران به پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت] در نظر داریم».

جمهوری اسلامی و شش کشور عضو گروه ۵+۱ متشکل از ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا به علاوه آلمان قرار است در پایان ماه جاری میلادی، اکتبر، برای بار دوم درباره برنامه هسته‌ای ایران به پای میز مذاکره بروند.

دور اول این مذاکرات که نخستین مذاکره ایران با غرب پس از ۱۵ ماه محسوب می‌شد دو هفته پیش در ژنو سوئیس برگزار شد و «موافقت اصولی» ایران برای ارسال اورانیوم خود به روسیه و غنی‌سازی آن در آن کشور را به دنبال داشت.
XS
SM
MD
LG