لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

سمت های اسفندیار رحیم مشایی، «فراتر از معاون اولی»


اسفندیار رحیم مشایی در کنار محمود احمدی نژاد
اسفندیار رحیم مشایی در کنار محمود احمدی نژاد
اختصاص سمت های جدید با عناوین متفاوت از سوی محموداحمدی نژاد برای اسفندیار رحیم مشایی، صدای برخی از اصولگرایان را درآورده است.

در آخرین مورد ظاهرا وی ریاست کمیسیون فرهنگی دولت را نیز بر عهده گرفته است، سمت جدیدی که باید بر لیست بلند بالای سمت های «رییس دفتر رییس جمهوری» افزود.

دولت دهم

اسفندیار رحیم مشایی که جنجالی ترین عضو کابینه محمود احمدی نژاد در چهارساله اول بود در دوره جدید عنوان «پر حاشیه» بودن را به گونه ای دیگر حفظ کرده است.

وی که در دولت نهم سمت ریاست سازمان گردشگری و معاونت رییس جمهوری را بر عهده داشت پس از انتخابات دهمین دوره و پیش از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان «معاون اول» انتخاب شد.

انتصابی که چندان هم طولانی نبود و با اوج گیری مخالفت ها از سوی برخی اصولگرایان و مراجع تقلید قم، با ورود آیت الله خامنه ای و دستور کتبی وی، اسفندیار رحیم مشایی مجبور به استعفا شد. مخالفت هایی که با مقاومت و اصرار محمود احمدی نژاد برای حفظ وی در این سمت همراه بود و منجر به بروز تنش هایی در کابینه و برکناری چند وزیر، از جمله غلامحسین محسنی اژه ای (وزیر اطلاعات) و حسین صفار هرندی ( وزیر ارشاد) شد.
با توجه به اخبار منتشر شده، اسفندیار رحیم مشایی در حال حاضر به جز مسئولیت دفتر محمود احمدی نژاد، مشاور ارشد رییس‌جمهور، رییس مرکز مطالعات جهانی شدن، جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، عضو شورای فرهنگی دولت، عضو کمیسیون‌های اقتصاد و فرهنگی دولت، ریاست کمیته عالی در مورد طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان- هند، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و سرپرست شورای مناطق آزاد را برعهده دارد.
...


محمود احمدی نژاد هر چند به ظاهر از خیر «معاون اولی» دوست صمیمی و پدر عروس خود گذشت اما تنها ساعاتی پس از پذیرش استعفای «اجباری»، اسفندیار رحیم مشایی را به سمت مشاور ارشد و رئیس دفتر خود منصوب کرد.

سمت ریاست دفتر ریاست جمهوری از جمله پست های با اهمیتی است که معمولا به نزدیک ترین و مورد اعتماد ترین افراد به رئیس دولت اعطا می شود.

با وجود این، سمت یاد شده تنها آغازی بر اعطای اختیارات از سوی محمود احمدی نژاد به فردی بود که قرار بود معاون اولش باشد.

اندکی پس از آغاز به کار رسمی دولت جدید و در روزهای انتهایی شهریور ماه محمود احمدی‌نژاد در حکم جدیدی اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان «سرپرست نهاد ریاست جمهوری» منصوب کرد.

وی در حکم خود خطاب به اسفندیار رحیم‌مشایی نوشته بود: «نظر به اهمیت امور مربوط به نهاد ریاست جمهوری و اعتمادی که به شما دارم، جنابعالی را با حفظ سمت به سرپرستی نهاد منصوب می‌نمایم.»

پیش از آن سرپرستی نهاد ریاست جمهوری بر عهده علی سعید‌لو بود که در کابینه دهم به سمت ریاست سازمان تربیت بدنی منصوب شده است.

در روزهای ابتدایی آبان ماه خبر دیگری به نقل از مرتضی هاشمی ثمره، دستیار ارشد محمود احمدی نژاد منتشر شد که حکایت از گسترش بیس از پیش اختیارات رحیم مشایی داشت.

مشاور ارشد محمود احمدی نژاد در بین خبرنگاران تلویحا از انحلال معاونت اجرایی رئیس جمهوری خبر داد و گفت: «فعلا مسئولیت‌های این نهاد برعهده معاون اول (محمد رضا رحیمی) و مسئول نهاد ریاست جمهوری (اسفندیار رحیم مشایی) است».

در این بین رییس دولت دهم بخش های مهمی از اختیارات معاون اول را نیز به مشایی سپرد و با حکم جدید اختیارات معاون اجرایی را به وی سپرده است. نهاد ریاست جمهوری قبلا توسط معاون اجرایی رییس جمهور اداره می شد.

اما باز هم این پایان کار نبود.

در همان روزهای پاییزی اسفندیار رحیم مشایی با حکمی جدید به عضویت در شورایی منصوب شد که وظیفه چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی را به عهده دارد.

وظیفه‌ای که تا پیش از این بر عهده هیأت وزیران بود و اینک به این شورا تفویض شده و ریاست این شورا هم بر عهده رحیم مشایی است.

بنابر گزارش ها، رئیس دفتر رییس‌جمهور، وزرای امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی و صنایع و معادن، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی اعضای این شورا هستند.

با حسابی سر انگشتی و با توجه به اخبار منتشر شده، اسفندیار رحیم مشایی در حال حاضر به جز مسئولیت دفتر محمود احمدی نژاد، مشاور ارشد «رییس‌جمهور»، رییس مرکز مطالعات جهانی شدن، جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، عضو شورای فرهنگی دولت، عضو کمیسیون‌های اقتصاد و فرهنگی دولت، ریاست کمیته عالی در مورد طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان- هند، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و سرپرست شورای مناطق آزاد را برعهده دارد.

در یکی از آخرین مسئولیت ها نیز ظاهرا وی تصدی پست ریاست كمیسیون فرهنگی دولت را نیز برعهده گرفته است که این آخری صدای روزنامه اصولگرا و حامی دولت، «کیهان» را نیز در آورده است.

روزنامه کیهان در شماره روز پنجشنبه خود با «غیر منتظره» نامیدن این تصدی گری نوشته است: « سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كه به لحاظ حقوقی تاكنون همواره رئیس كمیسیون فرهنگی دولت بوده، در دولت دهم از این پست كنار گذاشته شده و اسفندیار مشایی جای وی را گرفته است.»

این روزنامه كمیسیون فرهنگی دولت را «یكی از اصلی ترین كمیسیون ها، در میان ۷ كمیسیون دولت» دانسته كه بیش از ١٠ وزیر در آن عضویت دارند.

پیش از انتشار چنین اخباری، وب سایت «پرچم» که از حامیان دولت نزدیک است در خبری نوشته بود: «به زودی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، حوزه سخنگویی دولت، معاونت ارتباطات دفتر رئیس جمهور و بنا بر برخی شنیده ها معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور با یکدیگر ادغام شده و ساختار جدیدی شکل خواهد گرفت.»

هرچند این گزارش از فردی به عنوان مسئول نهاد جدید احتمالی نام نبرده بود اما ظاهرا تغییر ساختارها در جهت افزایش اختیارات «رییس دفتر رئیس جمهوری» بوده است.

به گونه ای که سایت «خبر نیوز» که به جریان اصولگرای نزدیک به علی لاریجانی تعلق دارد در تحلیل این تغییرات از عنوان «مشایی، معاون اول تر شد!» استفاده کرد.

اسفندیار رحیم مشایی از حلقه نزدیکان احمدی نژاد در دولت است. او در رامسر متولد شده است و در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کرده است.

وی در سالهای ابتدای انقلاب، «مسئول مناطق بحرانی» وزارت اطلاعات در زمان نخست‌وزیری میر حسین موسوی و وزارت محمد محمدی ری‌شهری بود.

آقای مشایی سپس به وزارت کشور رفت و مدیرکل اجتماعی این وزارتخانه شد. وی مدتی نیز مدیر شبکه رادیو پیام و مدیر شبکه رادیو تهران بود.

او بعدها به شهرداری تهران رفت و ابتدا مسئولیت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را عهده‌دار شد و پس از آن به عنوان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منصوب شد.

پس از پیروزی محموداحمدی‌نژاد در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، آقای مشایی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد.

در همین دوره اظهارات جنجال برانگیز وی حاشیه های زیادی را در پی داشت. سخنان او در مورد دوستی با «مردم اسرائیل» یکی از جنجال هایی بود که واکنش برخی روحانیون و مراجع تقلید را نیز در پی داشت.

در ماه های منتهی به انتخابات دوره دهم نیز تصمیم وی برای الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با واکنش و ورود آیت الله خامنه ای برای لغو این تصمیم روبرو شد.

انتصاب او به معاون اولی رییس‌جمهور در هفته های پس از انتخابات بار دیگر سبب اوج گیری مخالفت ها با وی شد.

هرچند با ورود آیت الله خامنه ای این حکم لغو شد ولی به نظر می رسد همچنان که یکی از سایت اصولگرا نوشته است، با اقدامات و سلسله احکامی که محمود احمدی نژاد برای اسفندیار رحیم مشایی صادر کرده وی «معاون اول تر» شده است.
XS
SM
MD
LG