لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

احمدى‌نژاد: در صورت حمله، باید کار اسرائیل را یکسره کرد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران
محمود احمدى‌نژاد گفته است چنانچه اسرائیل دست به یک عملیات نظامى تازه در منطقه بزند، باید با تمام قدرت در مقابل آن ایستاد و کارش را براى همیشه یکسره کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از صداوسیمای جمهورى اسلامى، محمود احمدى‌نژاد عصر روز چهار‌شنبه در یک گفت‌وگوى تلفنى با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، گفته است که در صورت تکرار اشتباهات اسرائیل و حمله به همسایگانش «باید یک بار برای همیشه کار آن را یکسره کرد.»

محمود احمدى‌نژاد که پیشتر نیز خواستار محو اسرائیل از نقشه جغرافیا شده بود گفته است: «چنانچه رژیم صهیونیستى اشتباه‌هاى خود را تکرار کرده و دست به یک عملیات نظامى بزند، باید با تمام قدرت در مقابل آن ایستاد و کارش را براى همیشه یکسره کرد.»

این سخنان در حالى مطرح شده است که هفته گذشته سوریه که یکى از متحدان جمهورى اسلامى ایران در منطقه به شمار مى‌آید، اسرائیل را به تلاش براى آغاز جنگى تازه در منطقه خاورمیانه متهم کرده بود.

سعد الحریرى، نخست وزیر لبنان، نیز روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوى رادیویى با اعلام این که هواپیماهاى جنگى اسرائیل هر روز به حریم هوایى لبنان تجاوز مى‌کنند، افزوده بود که چنین اقداماتى باعث ایجاد شرایط خطرناکى در منطقه مى‌شود.

محمود احمدى‌نژاد در بخش دیگرى از گفت‌وگوى تلفنى خود با بشار اسد با اشاره به درگیرى‌هاى سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ در منطقه گفته است: «بر اساس اطلاعات موثقى که ما در اختیار داریم، رژیم صهیونیستى به دنبال راهى براى جبران شکست‌هاى مفتضحانه خود از مردم غزه و حزب‌الله لبنان است.»

این در حالى است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اواخر ماه ژانویه با انتشار بیانیه‌اى اعلام کرده بود کشورش قصد حمله نظامى به لبنان را ندارد.

شبه نظامیان حزب‌الله لبنان که در جنوب این کشور و در مناطق مرزى با اسرائیل مستقر هستند و از حمایت ایران و سوریه برخوردارند، در جریان جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ حدود چهار هزار راکت به سوى اسرائیل شلیک کردند.

هفته گذشته اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، در پاسخ به اتهام‌هاى سوریه گفته بود سوریه نه تنها در یک جنگ احتمالى با اسرائیل شکست خواهد خورد، بلکه بشار اسد هم قدرت را در این کشور از دست خواهد داد.

به دنبال این اظهارات که واکنش‌هایى را در اسرائیل و نیز کشورهاى عربى در پى داشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک بار دیگر به سوریه اطمینان داده است که کشورش به دنبال صلح است.

در این میان محمود احمدی‌نژاد که به‌ویژه به دلیل سخنان ضداسرائیلى‌اش در گذشته به چهره‌اى جنجالى در جهان تبدیل شده است، به رئیس جمهور سوریه اطمینان داده است که کشورش در کنار «ملت‌هاى منطقه شامل سوریه، لبنان و فلسطین» باقى مى‌ماند.

ایران که از به رسمیت شناختن اسرائیل خوددارى کرده و از این کشور با عنوان «رژیم صهیونیستى» نام مى‌برد حمایت خود را از گروه‌هاى ضداسرائیلى مانند حزب‌الله لبنان و حماس در نوار غزه پنهان نمى‌کند.

در مقابل اسرائیل نیز که برنامه اتمى ایران را تهدیدى جدى براى خود تلقى مى‌کند، گزینه نظامى را براى حل مساله هسته‌اى ایران متنفى ندانسته است، هرچند این کشور از تلاش‌هاى دیپلماتیک براى حل این بحران حمایت مى‌کند.

ایران اعلام کرده است هر گونه حمله به تاسیسات هسته‌اى خود را «به‌شدت» پاسخ خواهد داد.

در حالى که کشورهاى غربى جمهورى اسلامى ایران را به تلاش براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در پوشش برنامه هسته‌اى غیرنظامى متهم مى‌کنند، تهران مى‌گوید برنامه اتمى‌اش صرفاً ماهیت صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG