لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

قرقیزستان بازداشت دو نفر در پرواز این کشور را تکذیب کرد


عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در حال اعتراف در برابر دوربین تلویزیون
عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در حال اعتراف در برابر دوربین تلویزیون
پنج روز پس از انتشار خبر فرود اجباری هواپیمای قرقیزستان در ایران و دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، جزئیات تازه از سوی وزارت خارجه قرقیزستان حاکی از آن است که خبر بازداشت دو نفر در این پرواز «واقعیت ندارد».

وزارت امور خارجه قرقیزستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اخبار منتشره در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری دو نفر در پرواز دبی به قرقیزستان «دور از واقعیت است» و وزارت خارجه جمهوری اسلامی بابت فرود اجباری این پرواز در بندرعباس رسما از این کشور عذرخواهی کرده است.

این در حالی است که شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان روز چهارشنبه گذشته تأیید کرد که یک هواپیمای مسافربری این کشور روز سه‌شنبه هنگام عبور از آسمان ایران توسط دو جت جنگنده ایران مجبور به فرود اجباری شده و دو مسافر این پرواز دستگیر شده‌اند.

پیشتر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، گفته بود که پس از «مدیریت اطلاعاتی پنج ماهه» و تعقیب عبدالمالک ریگی، سردسته گروه جندالله، او در جريان يک سفر هوايی بين دبی و قرقيزستان بازداشت شده است.

وزارت خارجه امارات هم در بیانیه تأیید کرد که عبدالمالک ریگی به مدت دو ساعت و آن هم قبل از پرواز مجدد به قرقیزستان در فرودگاه دوبی توقف داشته است.

در گفت‌وگوی معاون شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان با سرویس قرقیز رادیو اروپای آزاد – رادیو آزادی آمده بود که هواپیمایی که ظاهراً حامل عبدالمالک ریگی بوده هنگام پرواز از دبی به سمت قرقیزستان با دو جت جنگنده ایرانی اسکورت و مجبور به فرود اجباری در شهر بندرعباس شده است.

به گفته این مقام قرقیز، پس از فرود هواپیما نیروهای امنیتی ایران دو مسافر از ۱۱۹ مسافر این هواپیما را دستگیر کرده‌اند.

اما اکنون در بیانیه وزارت امور خارجه قرقیزستان آمده است: «بنا بر اطلاعاتی که در دسترس این وزارت‌خانه قرار گرفته است، گزارش رسانه‌ها مبنی بر دستگیری دو خارجی در پرواز شرکت هواپیمایی قرقیزستان دور از واقعیت است.»

در این بیانیه رسمی به نام عبدالمالک ریگی هیچ اشاره‌ای نشده است.

آن طور که در این بیانیه رسمی اشاره شده،‌ به دنبال فرود اجباری پرواز قرقیزستان در بندرعباس سفارت این کشور در ایران به این اقدام جمهوری اسلامی واکنش نشان داده است.

به گزارش آکی‌پرس، خبرگزاری رسمی قرقیزستان، سفیر این کشور در ایران در دیدار با محمدرضا رئوف شیبانی، معاون وزیر خارجه ایران، «ضمن اعتراض به این اقدام ایران» خواستار ارائه توضیحات از سوی جمهوری اسلامی شده است.

به گفته وزارت خارجه قرقیزستان، معاون وزارت خارجه ایران نیز «عذرخواهی رسمی» ایران را به سفیر قرقیزستان ابلاغ کرده است.

خبرها حاکی از آن است که هواپیمای مقصد قرقیزستان پس از چند ساعت توقف در فرودگاه بندرعباس اجازه یافت به راه خود به سوی شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان، ادامه دهد. این هواپیما متعلق به شرکت هوایی «ایستوک آویای» قرقیزستان بوده است.

عبدالمالک ریگی روز پنج‌شنبه در اعترافاتی که از تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، پرس‌تی‌وی، پخش شد‌ اعلام کرد که برای دیدار با یک «آمریکایی عالی‌رتبه» از دبی عازم قرقیزستان بوده است.

به گفته خبرگزاری فرانسه، «مشخص نیست ریگی تحت چه شرایطی وادار به اعتراف شده است».

بخشی از فرودگاه بین‌المللی مناس در خارج از شهر بیشکک برای انتقال مهمات و بار به افغانستان در اجاره ایالات متحده است.
XS
SM
MD
LG