لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

استقبال گوگل از اقدام آمریکا در لغو محدودیت‌ انتقال فناوری اينترنتی به ایران


یکی از مدیران عالی‌رتبه شرکت گوگل با استقبال از لغو تحریم‌های مربوط به صادرات نرم‌افزار به کشورهای ایران، سودان و کوبا اعلام کرد، شرکت گوگل از این پس قادر خواهد بود برخی از سرویس‌های اینترنتی خود را برای استفاده شهروندان این کشورها ارایه کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس باب بورستین، مدیر روابط سیاسی شرکت گوگل روز سه‌شنبه در سخنانی در جمع فعالان حقوق بشر در ژنو با استقبال از رفع محدودیت‌ها در ارسال نرم‌افزار به کشورهای ایران، سودان و کوبا از سوی دولت آمریکا از این اقدام به عنوان «دستاوردی عالی» یاد کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود، با تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار به کشورهای ایران، کوبا و سودان، شهروندان این کشورها از این پس می‌توانند، از سرویس‌های پیام کوتاه، پست الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل استفاده کنند.

بر اساس این گزارش این تغییرات که فوراً قابل اجرا است، به درخواست وزارت خارجه ایالات متحده صورت گرفته و شامل نرم‌افزارهایی می‌شود که استفاده از آنها برای کاربران اینترنتی رایگان است.

به گفته آقای بورستین با تغییرات صورت گرفته در مقررات تجاری آمریکا، اکنون شرکت گوگل قادر است، برخی از محصولات دیگر خود مانند نرم‌افزار نقشه‌خوان ماهواره‌ای «گوگل ارث»، برنامه پردازش تصویر «پیکاسا» و سرویس گفت‌ و گوی اینترنتی «گوگل تاک» را در کشورهای یاد شده ارایه کند.

مدیر روابط سیاسی شرکت گوگل خطاب به فعالان حقوق بشر در ژنو گفته است: « ما امیدواریم این کار به افرادی مانند شما و همه فعالان حقوق بشر در سراسر جهان کمک کند که بتوانند گام‌های کوچکی در راه بلندی که پیش رو است، بردارند.»

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به موافقت دولت آمریکا با استفاده از نرم‌افزارهای شرکت‌های آمریکایی در کشورهای ایران، سودان و کوبا گفته بود: «این نرم‌افزارها به تقویت جریان آزاد اطلاعات به عنوان یکی از حقوق بنیادی بشر کمک می‌کند.»

به ویژه پس از گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سرکوب خونین این اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی در غیاب رسانه‌های خبری مستقل به مهم‌ترین منابع اخبار تحولات ایران تبدیل شده‌اند.

به طوری که بسیاری از اخبار و تصاویر مربوط به فعالیت جنبش سبز در ایران و نیز صحنه‌های سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها از طریق اینترنت در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار بی‌سابقه اخبار تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در شبکه اینترنت اقدام به تشدید محدودیت‌‌ها و سانسور اینترنت کرده و به ویژه همزمان با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز اقدام به قطع اینترنت یا کاهش سرعت آن می‌کردند.

نقش اینترنت در تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به حدی پر رنگ بوده است که برخی از کارشناسان به ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرده‌اند به جای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، با سانسور اینترنت در ایران مقابله کرده و امکان دسترسی آزاد ایرانیان را به اینرنت فراهم نماید.

در همین راستا در دسامبر سال گذشته میلادی وزارت امور خارجه آمریکا خواستار تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار شده و تاکید کرده بود، مردم در سراسر جهان باید بدون هیچ‌گونه محدودیتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند، «چرا که این امر در چارچوب منافع ملی ایالات متحده آمریکا نیز هست».

در اوایل مرداد ماه سال جاری خورشیدی نیز مجلس سنای آمريکا با تصويب طرحی خواستار اختصاص ۵۰ ميليون دلار برای کمک به مردم ايران برای مقابله با سانسور اينترنت به وسيله حکومت جمهوری اسلامی شده بود.

این طرح به دنبال گسترش اعتراض‌ها نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و اقدام دولت ایران در سانسور گسترده اینترنت و سایر شبکه‌های ارتباطی و ایجاد اختلال در شبکه‌های ماهواره‌ای به سنای آمریکا تقدیم شده بود.

بر اساس این طرح سی میلیون دلار به رادیو فردا و بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا اختصاص می‌یابد تا صرف مقابله با ارسال پارازیت از سوی دولت ایران و نیز تولید نرم‌افزارهایی برای مقابله با سانسور اینترنت و مقابله با قطع سیستم پیامک توسط جمهوری اسلامی شود.
XS
SM
MD
LG