لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

تعدادی از بانکهای ترکيه با ايران معامله نمی کنند


به گفته مقامات بانک ملت تعدادی از بانکهای ترکيه که مناسبات مالی فعالی با اتحاديه اروپا و آمريکا دارند فعاليت های مالی خود را با ايران متوقف کرده اند.

خبرگزاری رويترز از قول يونس هرمزی، مديرعامل بانک ملت شعبه ترکيه، می گويد از زمانی که برخی بانکهای ترکيه تحت تاثير تحريم های بين المللی مناسبات مالی با ايران را قطع کرده اند اين بانک در جستجوی يافتن موسسات مالی و بانکهای جديدی است ولی هنوز پاسخی از سوی آنها دريافت نکرده است.

تحريم های بين المللی جديد که در ماه ژوئيه عليه ايران وضع شد بخش مالی و انرژی را هدف گرفته و به همين خاطر نقل و انتقال پول در حسابهای بين الملی و واردات بنزين را برای ايران دشوار کرده است. هدف از اين فشارها متوقف کردن فعاليت های هسته ای ايران است که از نگاه غرب می تواند برای مصارف تسليحاتی به کار گرفته شود ولی دولت ايران همواره تاکيد کرده که برنامه های هسته ای اين کشور اهداف صلح آميز دارند.

به نوشته رويترز دولت ترکيه که از اعضای سازمان ناتو و در پی پيوستن به اتحاديه اروپا است در سالهای اخير مناسبات تجاری خود را با ايران گسترش داده است. ترکيه همراه با برزيل يک هفته قبل از تصويب تحريم های جديد در شورای امنيت برای حل بحران هسته ای ايران طرحی را پيشنهاد کردند که مورد توافق دولت ايران قرار گرفت.

يونس هرمزی، مديرعامل بانک ملت شعبه ترکيه به رويترز گفت:« تجار و بازرگانان هنوز هم می توانند ارز مورد نياز خود را جابجا کنند. يکی از مشکلات بزرگ آنها ارسال ارز به اروپا بود که به همين خاطر آنها از بانکهای ترکيه به عنوان واسطه استفاده می کنند.»

به گفته مدير بانک ملت اکنون طرفهای ايرانی پيشنهاد کرده اند که معاملات با ليره ترکيه و يا ريال ايران انجام شود. بانکهای ترکيه در پاسخ به اين پيشنهاد گفته اند که معاملات بين دو کشور براساس ارزهای محلی امکان پذير است ولی به اين زودی نمی توانند اين کار را انجام دهند.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که بانکهای ترکيه در سالهای اخير بسيار سودآور بوده و با عواقب بحرانهای مالی بين المللی به خوبی مواجه شده اند. بانکهای خارجی نيز از چندين سال پيش برای مشارکت و بهره برداری از رشد و توسعه سريع اقتصاد اين کشور در ترکيه سرمايه گذاری کرده اند. بخشی از بانکهای بزرگ ترکيه با سرمايه مشترک خارجی و ترکيه تاسيس شده اند.

يونس هرمزی به خبرگزاری رويترز گفت که يک هيئت آمريکايی که از ترکيه ديدن کرده است در مورد جانبداری و حفظ مناسبات اين بانکها با ايران هشدار داده است و به همين خاطر برخی از بانکهای ترکيه مناسبات پولی خود را با طرفهای ايرانی قطع کرده اند.

وی در عين حال خاطر نشان کرد که دولت ترکيه هيچ فشاری در اين زمينه وارد نکرده است و اين بانکها به طور مستقل اين تصميم را گرفته اند.

دولت آمريکا می خواهد که تمام بانکهای جهان معاملات خود را با ايران متوقف کنند ولی يونس هرمزی می گويد که هنوز هم بسياری از بانکهای بين المللی معامله با بانکهای ايرانی را ادامه می دهند.
XS
SM
MD
LG