لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

حمله شورشیان چچن به پارلمان محلی چهار کشته برجای گذاشت


ساختمان پارلمان چچن در گروزنی
ساختمان پارلمان چچن در گروزنی
شورشیان مسلح چچن روز سه‌شنبه به پارلمان محلی جمهوری چچن در گروزنی، پایتخت این کشور، حمله کردند. در پی این حمله دست‌کم چهار نفر کشته و عده‌ای زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صبح سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، زمانی که نمایندگان پارلمان برای آغاز کار خود وارد ساختمان پارلمان می‌شدند، یک بمب‌گذار انتحاری چچنی بمبی را در نزدیکی در ورودی پارلمان منفجر کرد و به دنبال آن سایر شورشیان حمله و تیراندازی به سمت ساختمان پارلمان را آغاز کرده و وارد ساختمان شدند که در پی این عملیات، به گفته خبرگزاری دولتی روسیه، دست‌کم ۴ نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.

رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن، به شبکه تلویزیون اینترفکس روسیه گفته است که تمام شورشیان بانی این حمله توسط نیروهای امنیتی چچن از پا در آمده‌اند و به هیچ یک از نمایندگانی که در زمان حمله درون ساختمان پارلمان حضور داشتند آسیبی نرسیده است.

وی همچنین افزوده است که ۳ نفر از محافظان ساختمان پارلمان و یک شهروند در این حمله کشته شده‌اند.

چچن بخشی کوهستانی از منطقه قفقاز شمالی واقع در جنوب غرب روسیه به شمار می‌رود که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند و علی‌رغم حکومت و نظارت شدید رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن، که مورد حمایت روسیه است، این منطقه سال‌هاست که شاهد جدال و نبرد شورشیان اسلام‌گراست.



چچن سال‌ها سابقه استقلال‌طلبی و مبارزه با دولت مرکزی روسیه را دارد. نیروهای روسی به طور رسمی دو بار در دهه ۹۰ با جدایی‌طلبان چچن وارد جنگ شدند تا این ‌که در نهایت در سال ۲۰۰۰ دولت روسیه با تشکیل دولت وفادار به روسیه در جمهوری چچن موافقت کرد.

از آن زمان تاکنون، بیشتر شورشیان اسلام‌گرای این منطقه به داغستان، در شرق چچن، و اینگوشتیا، در غرب جمهوری چچن، نقل مکان کرده‌اند و در سال‌های اخیر اغلب حملاتی را به گروزنی و همچنین سایر شهرهای روسیه، به ویژه مسکو، ترتیب می‌دهند.

پیش از این و در فروردین‌ماه دو زن با منفجر کردن خود در متروی مسکو در شلوغ‌ترین ساعت رفت و آمد مسافران مترو، حدود ۳۹ نفر را کشته و ۱۰۰ نفر را زخمی کردند.

دوکو عمروف، رهبر شورشیان چچن، مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG