لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

بی پی بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با ایران را متوقف می‌کند


شرکت نفتی بریتیش پترولیوم اعلام کرده است، به منظور اطمینان یافتن از رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، بهره‌بردای از یک میدان گازی مشترک خود با شرکت ملی نفت ایران را در دریای شمال متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ شرکت نفتی بریتیش پترولیوم روز چهارشنبه با اعلام این که تصمیم گرفته است،‌ بهره‌برداری از میدان گازی «رام»، واقع در دریای شمال را به حال تعلیق درآورد،‌ افزود، قصد دارد، از دولت بریتانیا درباره ارتباط تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی با این میدان گازی مشترک با ایران کسب تکلیف کند.

میدان گازی «رام» در ۳۹۰ کیلومتری شمال شرقی بریتانیا قرار دارد و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران به طور مشترک و در چارچوب مشارکت ۵۰ درصدی از این میدان گازی بهره‌برداری می‌کنند.

بهره‌برداری از این میدان گازی در دریای شمال در سال ۲۰۰۳ آغاز شده و شرکتی با نام «شرکت نفت ایران در بریتانیا»، که سهام آن متعلق به بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران است، بهره‌برداری از این میدان گازی را برعهده دارد.

بر اساس اعلام شرکت بریتیش پترولیوم توقف کامل بهره‌برداری از میدان گازی «رام» چندین روز طول می‌کشد و این شرکت پس از کسب تکلیف از دولت بریتانیا در باره این میدان گازی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اقدام بریتیش پترولیوم برای متوقف ساختن بهره‌بردای از این میدان گازی پس از آن صورت گرفته است که اتحادیه اروپا در کنار آمریکا، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است که به ویژه بخش نفت و گاز ایران را هدف قرار می‌دهد.

چندی پیش نیز روزنامه بریتانیایی تایمز در گزارشی در این باره اعلام کرده بود، شرکت بریتیش پترولیوم آماده است، برای همراهی با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، پروژه مشترک خود با ایران را در دریای شمال متوقف کند.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا هم در گفت و گویی با این روزنامه بر لزوم همراهی شرکت‌ها با تحریم‌های وضع شده علیه ایران تاکید کرده و اعلام کرده بود، وزارت امور خارجه با شرکت بریتیش‌پترولیوم هم درباره رعایت این قوانین مذاکره کرده است.

در همین راستا شرکت بریتیش پترولیوم در تیرماه سال ۱۳۸۹ اعلام کرده بود، قرارداد این شرکت با ایران برای تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی به پایان رسیده و این شرکت قصد تمدید این قرارداد را ندارد.
XS
SM
MD
LG