لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

گاردین: شرکت شل خرید نفت از ایران را افزایش داده‌است


روزنامه بریتانیایی گاردین خبر می‌دهد که شرکت نفتی «رویال داچ شل» علی‌رغم تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، معاملات خود را با ایران افزایش داده‌است.

به نوشته گاردین، «مدارک حساس معاملاتی» که بدست این روزنامه رسیده نشان می‌دهد که شرکت انگلیسی-هلندی شل، در تابستان اخیر دست کم ۱٫۵ میلیارد دلار در ازای نفت خام به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کرده‌است.

این در حالی است که در همین دوره و در پی تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی، دیگر خریداران اصلی نفت ایران، از جمله شرکت‌های «بریتیش پترولیوم» و «ریلاینس» هند سفارش‌های نفتی خود از ایران را متوقف کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، تحلیل خریدهای «استاسکو»، شرکت معامله‌کننده شل، نشان می‌دهد که این شرکت از ماه مه تا اوت، به عکس روند موجود پس از تحریم‌ها، هر ماه ۱۰۰ میلیون دلار بیش از دوره سه ماه پیش از آن از ایران نفت خریده‌است که این افزایشی ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به نوشته روزنامه گاردین، شرکت نفتی شل در مورد این معاملات پاسخی نداده‌است اما یکی از سخنگویان این شرکت اعلام کرده‌است که «ما در مورد فعالیت‌های تجاری خود اظهار نظری نمی‌کنیم اما تأکید می‌کنیم که هم‌چنان به تمامی مقررات پایبندیم.»

روزنامه گاردین می‌نویسد که اطلاعات رسیده به این روزنامه نشان می‌دهد که شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی «توتال» و «اپی» نیز در خلال ماه‌های مه و اوت بیش از سه ماه قبل از آن از ایران نفت خریده‌اند که درصدهای افزایش این خریداری به ترتیب ۱۲ درصد و ۷۰ درصد بوده‌است.

یکی از سخنگویان شرکت توتال در پاریس در واکنش به این خبر گفته‌است که این شرکت در مورد داده‌های «حساس تجاری» اظهار نظر نمی‌کند. وی افزوده‌است که شرکت توتال در پی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فروش فراورده‌های پالایشی را به ایران متوقف کرده ولی «اجرای تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا در چارچوب قوانین فرانسه شامل تجارت نفت خام نمی‌شود».

به گزارش روزنامه گاردین، سخنگوی شرکت ایتالیایی «اپی» نیز در واکنش به این خبر، توضیحات و مواضع مشابهی را بیان کرده‌است.
بنا بر این گزارش، تحلیل خریدهای استاسکو نشان می‌دهد که این شرکت از ماه مه تا اوت، هر ماه ۱۰۰ میلیون دلار بیش از دوره سه ماه پیش از آن از ایران نفت خریده‌است که این افزایشی ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

هرچند تحریم‌هایی که از سوی سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، شامل تحریم واردات نفت از ایران نمی‌شود ولی انتظار می‌رود دادوستد «شل» و دیگر کمپانی‌ها با شرکت ملی نفت ایران که از تأمین‌کنندگان اصلی مالی دولت ایران است، فشارهای سیاسی فزاینده‌ای را برای این کمپانی‌ها در بر داشته‌باشد.

به گفته سم سیشوک، از سازمان اقتصادی «آی‌اچ‌اس گلوبال اینسایت»، «واشینگتن پس از تحریم‌ها رفتار شرکت‌ها را به طور دقیق زیر نظر می‌گیرد و این امر ممکن است برای شل دردسرساز شود.»

منظور از تحریم‌های گوناگون وضع شده در ماه‌های ژوئن و ژوئیه علیه ایران، واداشتن تهران به توقف برنامه هسته‌ای خود است زیرا ادامه این برنامه باعث نگرانی قدرت‌های غربی شده‌است. قدرت‌های جهانی معتقدند اطمینانی به این‌که این برنامه صرفاً صلح‌آمیز بماند نیست ولی جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌نامد.

شرکت نفتی رویال داچ شل، پیش از این در خردادماه جاری نیز پس از یک وقفه شش ماهه، فروش بنزین به ایران را از سرگرفته‌بود که این امر به گفته مارک دوبوویتز، از مرکز دفاع از دموکراسی در آمریکا، «ضربه‌ای» بود به کنگره آمریکا که در آن تاریخ مشغول کار بر روی طرح ممنوعیت فروش بنزین و فرآورده‌های نفتی به ایران بود.

شرکت شل تا پیش از ازسرگیری فروش بنزین به ایران، از بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین شرکت‌هایی بود که با تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی موافقت کرده بود. دیگر شرکت‌های شاخص از جمله «ریلاینس» از هند، «لوک‌اویل» از روسیه، «گلنکور» از سوئیس، «پتروناس» از مالزی، شرکت «بریتیش پترولیوم» از بریتانیا و نیز شرکت‌های سوئیسی – هلندی «ترافیگورا» و «ویتول» در این تصمیم به شل پیوسته بودند.
XS
SM
MD
LG