لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

«ایران یکصد میلیون دلار پول فروش نفت را از هند دریافت کرده است»


بانک مرکزی هند مستقر در مومبای یا بمبئی
بانک مرکزی هند مستقر در مومبای یا بمبئی
خبرگزاری «پرس تراست» هند به نقل از منابعی که نامی از آن ها برده نشده، اعلام کرد ایران از طریق یک نهاد بانکی در ترکیه، یکصد میلیون دلار از پول نفتی که به هند فروخته را دریافت کرده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، «شرکت پتروشیمی و پالایش فرآوره های نفتی مانگالور» در هند، معادل یکصد میلیون دلار با به روپیه، واحد پول هند به «یونیون بانک» که بانک دولتی هند است سپرده و این بانک هم معادل آن به یورو به بانک دولتی «ترکیه حالک بانکاسی» در استانبول انتقال داده است.

بانک یاد شده در ترکیه هم این پول را به حساب شرکت ملی نفت ایران در همین بانک واریز کرده است.

شماری از شرکت های نفتی هند که با بن بست معاملات مالی و پولی با ایران روبرو شده اند، در موسسه مالی دولتی یونیون بانک هند حساب باز کرده اند که بتوانند با واسطه ترکیه، روابط خود با ایران را حفظ کنند. منابع این گزارش به مشخصات دقیق بانک یا بانک های ترکیه که قرار است واسطه این کار باشند، اشاره ای نکرده است.

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از دی‌ماه سال گذشته، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

ایالات متحده می‌گوید ایران از «اتحادیه پایاپای آسیایی» برای «دور زدن تحریم‌های بین‌المللی» استفاده می‌کند. هرچند قرار بود به گفته مسئولان هندی این مسئله «چند روزه حل شود» اما این بن بست طولانی تر از چند روز شد و در چند ماه گذشته مشکلات جدی در روابط مالی و نفتی ایران و هند به وجود آورده است.

اتحادیه پایاپای آسیایی در سال ۱۹۷۴ برای تسهیل معاملات در آسیای جنوبی، از سوی سازمان ملل تأسیس شد. کشورهای عضو این اتحادیه قادرند برای انجام معاملات از طریق بانک‌های مرکزی خود به انجام معاملات بپردازند و به عبارتی بانک‌های مرکزی کشورها به نیابت شرکت‌های معامله کننده معاملات را انجام می‌دهند.

هند ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را وارد می‌کند و ایران دومین تأمین‌کننده نفت خام این کشور است. بنا بر گزارش‌ها، پالایشگاه‌های مختلف هندی از زمان پدید آمدن مشکلات مالی با جمهوری اسلامی، نسبت به قطع ناگهانی واردات نفت از ایران نگران شده و در حال ذخیره‌سازی نفت هستند.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش به خاطر نگرانی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌کوشند از راه اعمال فشار و تحریم، ایران را از ادامه این برنامه منصرف کنند. ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده است، هند را با این تحریم‌ها همسو کند.
XS
SM
MD
LG