لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

ايران برای انتقال نفت خود با بیمه و نفتکش های ایرانی اعلام آمادگی کرد


جمهوری اسلامی ايران برای مقابله با تحريم های نفتی و بیمه ای آمريکا و اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که خريداران نفت ايران می توانند با نفتکش و بيمه ايرانی محموله های خود را انتقال دهند.

سيد محمدعلی خطيبی، مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران، در سخنانی که خبرگزاری ايرنا آن را منتشر کرده است، گفت که «کشورهای خريدار نفت ايران می توانند با کشتی و بيمه خود نفت خريداری شده از ايران را تحويل بگيرند و يا اينکه نفت را با استفاده از نفتکش و بيمه های ايرانی انتقال دهند.»

اقدام اخير جمهوری اسلامی ايران در بيمه نفتکش ها و انتقال آن با کشتی های متعلق به خود پس از آن صورت می گيرد که اتحاديه اروپا از اول ژوئيه سال جاری-۱۱ تيرماه- ارائه خدمات بيمه به کشتی های حامل نفت ايران در سراسر جهان را ممنوع کرد. کشورهای اين اتحاديه ۹۵ درصد از بيمه نفتکش های جهان را انجام می دهند.

اين تصميم که با تحريم های مشابه ايالات متحده آمريکا همراه شده، باعث کاهش بی سابقه معاملات نفتی جمهوری اسلامی ايران با خريداران عمده نفت خود شده است.

بروز اين وضعيت، صادرات نفت خام ايران به مشتريان اصلی خود يعنی چين، هند، ژاپن، ترکيه و کره جنوبی را دچار اختلال کرده است.

بر اساس برآوردهای برخی سازمان‌های جهانی مانند سازمان مطالعات بين‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمريکا و همچنين خبرگزاری‌های بلومبرگ و رويترز، هم اکنون «صادرات» نفت ايران با کاهشی ۵۲ درصدی نسبت به متوسط صادرات نفت آن در سال ۲۰۱۱، به رقم يک ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه رسيده که به نوبه خود ماهانه سه و نيم ميليارد دلار زيان را به تهران تحميل کرده است.

برای مقابله اين تحريم ها، مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران روز هفتم مردادماه از اختصاص پيدا کردن «چند ميليارد دلار» اعتبار از سوی دولت جمهوری اسلامی برای بيمه نفتکش‌های حامل نفت ايران خبر داد.

خبرگزاری فارس نيز از قول «يک مقام آگاه در صنعت بيمه» نوشت که اعتبار جديد چند ميليارد دلاری مصوب دولت برای بيمه نفتکش‌های ايرانی در اختيار بيمه مرکزی می‌گيرد و تاکنون ۱۰ درصد آن نيز پرداخت شده‌ است.

برخی گزارش ها حاکی است که ايران برای تضمين فروش نفت خام خود با قيمت های توافقی در حال مذاکره با خريداران آسيايی است. شرکت های چينی در اين زمينه از تهران خواسته اند تا تخفيف های ويژه ای برای واردات نفت خام از ايران در نظر گرفته شود.

اما آقای خطيبی روز دوشنبه، ششم شهريورماه، گفت که فروش نفت ايران بر مبنای قيمت های رسمی و «او اس پی» انجام می شود که اين قيمت هر ماه با توجه به شرايط بازار و در چارچوب مطالعات تعيين می شود.

وی بازار فعلی نفت را «متعادل» توصيف کرده و گفته است که «در سه ماه اول و دوم سال جاری ميلادی دو ميليون تا دو ميليون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه نفت خام در بازار وجود داشت اما هم اکنون مازاد عرضه نداريم.»

اين مقام وزارت نفت ايران به آمارهای تازه سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، اشاره کرده و گفت که بنابر تازه ترين گزارش ماهانه اوپک، آخرين رقم تقاضای جهانی نفت در سه ماهه سوم سال جاری ميلادی ۸۶ ميليون ۶۲۰ هزار بشکه در روز بوده و سهم عرضه غير اوپکی ها ۵۲ ميليون و ۸۶۰ هزار بشکه برآورد شده است.

وی سهم اوپک در توليد نفت جهانی را ۳۱ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اعلام کرده است که به گفته آقای خطيبی نشان می دهد «اوپک اکنون مازاد عرضه ندارد.»
XS
SM
MD
LG