لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

پیشنهاد نماینده آمریکایی برای فشار بر عراق در رابطه با تحریم ایران


ایلینا راس‌ـ‌لتینن، نماینده ارشد در مجلس نمایندگان و رئیس کمیته امور خارجی
ایلینا راس‌ـ‌لتینن، نماینده ارشد در مجلس نمایندگان و رئیس کمیته امور خارجی
یک عضو ارشد در مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه، سوم شهریورماه، به دو وزیر دفاع و اقتصاد این کشور پیشنهاد داد که عراق و افغانستان در صورت عدم همکاری در زمینه تحریم‌های جمهوری اسلامی تحت فشار دیپلماتیک قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایلینا راس‌ـ‌لتینن که رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز هست در نامه‌ای پیشنهاد داده است که در صورت عدم همکاری کشورهای عراق و افغانستان در زمینه تحریم‌های ایران، همکاری‌ها و توافقات امنیتی آمریکا با این کشورها «مورد بازبینی قرار گیرد».

خانم راس‌ـ‌لتینن نامه خود را خطاب به لئون پانه‌تا، وزیر دفاع‌ آمریکا، و تیموتی گایتنر، وزیر اقتصاد در دولت باراک اوباما، نوشته است.

نامه این نماینده ارشد مجلس در ایالات متحده یک هفته پس از آن منتشر شده است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از کمک‌های دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی به‌ویژه تحریم نفت ایران خبر داد.

به‌ نوشته این روزنامه، مقام‌های عراقی نفت ایران را به صورت قاچاق فروخته و با به‌کارگیری شبکه‌ای از موسسه‌های مالی و نیز نادیده ‌گرفتن برخی معاملات، به تهران کمک می‌کنند تا به ارزهای خارجی دست پیدا کند.

دولت عراق بلافاصله اتهامات مندرج در این گزارش را تکذیب کرد و این گزارش را «دروغی بزرگ» خواند.

با این حال ایلینا راس‌ـ‌لتینن در نامه خود اشاره می‌کند که «بر اساس گزارش‌ها» در کشور افغانستان «دو شهر کابل و قندهار اکنون نقش مراکز مالی و تجارتی را دارند که رژیم ایران به‌واسطه آنها می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند».

به گفته این نماینده ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا، «با توجه به سرمایه جانی و مالی که آمریکا در عراق و افغانستان به جای گذاشته»، لازم است که این دو کشور با آمریکا و دیگر کشورها در زمینه «برخورد با تهدید ایران» همکاری کنند.

این نماینده در نامه خود به عراق و افغانستان هشدار داده است که در صورت عدم همکاری با آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران، «توافق‌های امنیتی دوجانبه [آنها با آمریکا] مورد بازبینی قرار» خواهد گرفت.

عراق و افغانستان هر دو، در عین رابطه حسنه‌شان با جمهوری اسلامی، برای تامین امنیت در خاک خود به‌شدت به کمک‌های مالی و امنیتی و نظامی آمریکا وابسته‌اند.

جمهوری اسلامی علاوه بر چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل، هدف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز هست، تحریم‌هایی که بنا به اذعان مقامات تهران عرصه را در ایران و جهان برای دولت محمود احمدی‌نژاد تنگ کرده است.
XS
SM
MD
LG