لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

امکان معافیت دوباره خریداران آسیایی نفت ایران از تحریم‌های آمریکا


از زمان اجرایی شدن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، ۲۰ کشور، به عبارتی تمامی خریداران عمده و بعضی از خریداران خرد نفت ایران، از این تحریم‌ها معاف شده‌اند.
از زمان اجرایی شدن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، ۲۰ کشور، به عبارتی تمامی خریداران عمده و بعضی از خریداران خرد نفت ایران، از این تحریم‌ها معاف شده‌اند.
در حالی که ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران است، طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد خریداران آسیایی نفت ایران بار دیگر از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی معاف شوند.

به گزارش ۱۰ آذرماه خبرگزاری رویترز، مقام‌های دولتی هند و کره جنوبی با اشاره به کاهش سطح مراودات نفتی خود با ایران می‌گویند انتظار دارند که معافیت‌شان از مجازات‌های ناشی از تجارت نفتی با ایران، برای شش ماه دیگر تمدید شود.

تجار نفتی چین نیز اظهار کرده‌اند که به نظر می‌رسد این کشور بار دیگر از تحریم‌های آمریکا معاف شود.

کره جنوبی و هند اواخر خردادماه و چین اوایل تیرماه، به مدت شش ماه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده بودند.

یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد کره جنوبی به رویترز گفته است با توجه به این‌ که موعد آغاز معافیت‌های جدید «۱۸ آذرماه (۸ دسامبر)» است، تصمیم‌گیری و اعلام نهایی آمریکا «حوالی ۱۷ آذرماه» صورت خواهد گرفت.

سخنگوی کاخ سفید بدون اظهار نظر در این خصوص تنها گفته است که تصمیم‌گیری در مورد تمدید معافیت‌ برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران اوایل ماه دسامبر صورت خواهد گرفت.

سخن از امکان معافیت دوباره برخی کشورها از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در حالی به میان آمده است که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید و بیشتر علیه ایران، از جمله اعمال فشار بیشتر بر بخش انرژی، کشتی‌رانی و همچنین تجارت فلزاتی نظیر طلا با ایران است.

به گفته مارک دوبوویتز، مدیر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌» در واشینگتن، که از حامیان اعمال فشار بیشتر بر ایران است، بسته تحریمی جدید از جمله به منظور توقف انتقال طلا از ترکیه به ایران تهیه و تنظیم شده است.

آنکارا تأیید کرده است که جمهوری اسلامی با پولی که از ترکیه بابت فروش گاز دریافت می‌کند، طلا خریده و آن را به ایران منتقل می‌کند، اما معتقد است که در خصوص امکان تداخل این اقدام با رویکرد آمریکا علیه ایران «نگرانی‌ای وجود ندارد».

این در حالی است که طبق بسته تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تابستان امسال به امضا رساند، هر شخص یا دولتی که به ایران در دستیابی به دلار آمریکا و فلزات گرانبها، نظیر طلا، یاری برساند، مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شود.

به گفته رویترز، بر پایه بسته تحریمی جدید که ۱۰ آذرماه در سنای آمریکا بررسی می‌شود، امکان خرید گاز از ایران تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که خریداران مبلغ مربوط این خرید را در حسابی نگهداری کنند تا ایران بتواند از این پول برای خرید کالاها و خدمات مجاز شمرده شده از سوی آمریکا استفاده کند.

غرب که معتقد است برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد هسته‌ای است، در چند وقت گذشته با اعمال فشار بر بخش اقتصادی ایران، در تلاش بوده‌ است تا ایران را به شفاف‌سازی در خصوص فعالیت‌های اتمی‌اش وادارد.

در اثر این تحریم‌ها صادرات نفت ایران به شدت تحت فشار قرار گرفته است و طبق داده‌های رسمی، خریداران عمده نفت ایران تحت تأثیر تحریم‌ها واردات نفتی از ایران را کاهش داده‌اند.

به گزارش رویترز، واردات کره جنوبی در طول ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۱۲، به میزان ۴۰ درصد از واردات نفت از ایران کاسته است و هند نیز از ماه آوریل تا اواخر سپتامبر خرید نفت از ایران را ۱۹ درصد کاهش داده است.

رویترز می‌افزاید چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران نیز اگرچه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا مخالفت کرده است، از ماه ژوئیه تا اکتبر (۴ ماه) خرید نفتی‌اش از ایران را بیش از ۲۰ درصد کاهش داده است.

در عین حال شبکه خبری بلومبرگ نیز ۹ آذرماه گزارش کرد که ژاپن خرید نفت از جمهوری اسلامی را در ماه اکتبر سال جاری ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن کاهش داده است.

به گفته رویترز تحت تأثیر تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا، صادرات ایران به کمتر از نصف رسیده است. این خبرگزاری می‌افزاید که در ماه اکتبر صادرات نفتی ایران ایران ۱.۳ میلیون بشکه در روز و در دو ماه پیش از آن نیز روزانه یک میلیون بشکه در روز بوده است.
XS
SM
MD
LG