لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

ترکيه واردات نفت از ايران در ماه سپتامبر را ۵۰ درصد کاهش داد


گزارش آمار رسمی تجارت خارجی ترکيه حاکی است که اين کشور طی ماه گذشته، سپتامبر، واردات نفت از ايران را نسبت به سال گذشته تا نصف کاهش داده و به رقم ۱۱۰ هزار و ۳۰۸ بشکه در روز رسانده است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۱۰ آبان، خبرگزاری رويترز و با استناد به آمار رسمی دولت ترکيه، پالايشگاه دولتی «توپراش»، تنها وارد کننده نفت ايران در اين کشور، طی ماه گذشته ميلادی واردات نفت از ديگر کشورهای صادرکننده نفت خام را افزايش داده و به ۴۲۶ هزار و ۸۰۵ بشکه در روز رسانده است.

عراق با صادرات روزانه ۱۱۵ هزار و ۴۴۷ بشکه در ماه سپتامبر برای اولين بار جايگاه ايران را به عنوان بزرگترين تامين کننده نفت ترکيه گرفته است.

اين در حالی است که ايران با صادرات روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام به ترکيه، بزرگترين منبع خريد نفت ترکيه بود و نيمی از واردات نفت ترکيه از ايران انجام می شد.

عربستان، روسيه، آذربايجان و ليبی نيز صادرات نفت به ترکيه را افزايش داده اند.

ترکيه در اول ماه فوريه اعلام کرد که واردات نفت از ايران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. در پی اين اقدام، آنکارا از تحريم های جديد آمريکا عليه بانک مرکزی ايران معاف شد.

آمريکا روز ۲۸ ژوئن دور جديد تحريم ها عليه سيستم بانکی ايران را به اجرا گذاشت. بر اساس اين دور از تحريم ها، شرکت ها و بانک هايی که ارتباط مالی با بانک مرکزی ايران را ادامه دهند، در ليست سياه آمريکا گنجانده شده و از دسترسی به سيستم مالی آمريکا محروم خواهند شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی متصدی دريافت پول نفت صادراتی ايران است. وزارت خزانه داری آمريکا روز ۲۸ ژوئن تمامی کشورهای خريدار نفت ايران، از جمله ترکيه را به خاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت خام ايران به مدت شش ماه از تحريم های جديد معاف کرد.

تانير ييلديز، وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه، اخيرا اعلام کرد که اين کشور از آمريکا انتظار دارد که شامل معافيت خريد نفت از ايران پس از ماه دسامبر نيز باشد.

همچنين اتحاديه اروپا در اول ماه ژوئيه تحريم های سختی را عليه ايران به اجرا گذاشت که علاوه بر قطع واردات نفت ايران توسط کشورهای اروپايی، ارائه بيمه نامه به کشتی های حامل نفت ايران توسط شرکت های اروپايی را ممنوع کرد. شرکتهای اروپايی ۹۵ درصد بيمه نامه کشتی های جهان را پوشش می دهند.

بعد از اجرای تحريم های اتحاديه اروپا، واردات نفت ايران توسط ترکيه نسبت به سال گذشته از ۲۰ درصد نيز بيشتر کاهش يافته است.

خبرگزاری رويترز می نويسد که ترکيه از اول ژوئيه قادر به پوشش بيمه ای نفتکش های خود برای خريد و انتقال نفت ايران نيست.

۱۲ اکتبر سال جاری، آژانس جهانی انرژی طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ايران در ماه سپتامبر به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسيده است، در حالی که اين رقم در سال گذشته دو ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه گزارش شده بود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک نيز، توليد نفت ايران که سال گذشته به سه و نيم ميليون بشکه در روز می رسيد، هم اکنون به دو ميليون و ۶۳۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

خبرگزاری رويترز، روز گذشته، ۹ آبان ماه نيز با استناد به داده های وزارت تجارت ژاپن گزارش داد که واردات نفت ژاپن از ايران طی ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته بيش از ۳۶ درصد کاهش يافته و به کمتر از ۱۸۷ هزار بشکه در روز رسيده است.

ژاپن، سومين مشتری عمده نفت ايران، در سال گذشته به طور متوسط روزانه ۳۱۳ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود.
XS
SM
MD
LG