لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۴

هند برای سومین ماه پیاپی واردات نفت از ايران را کاهش داد


ساختمان اداری پالایشگاه «اسار» هند.
ساختمان اداری پالایشگاه «اسار» هند.
هند در ماه اوت برای سومین ماه پیاپی واردات نفت از ایران را کاهش داد و بر اساس آخرین گزارش ها، پالايشگاه «اسار» این کشور از میزان خرید نفت از ايران در ماه اوت تا ۴۰ درصد کاسته است.

خبرگزاری رويترز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که بر اساس آمار بارگيری نفتکش ها که در اختيار آن قرار گرفته است، بزرگترين شرکت خصوصی هند، اسار، طی ماه گذشته، اوت، نفت خام سنگين و فوق سنگين کشورهای آمريکای جنوبی را جايگزين کاهش واردات نفت از ايران کرده است.

بر اساس اين گزارش، شرکت «اسار» در ماه ژوئيه به طور متوسط ۱۵۲ هزار بشکه در روز از ايران نفت خام خريده بود، اما در ماه اوت اين رقم به کمتر از ۹۲ هزار بشکه در روز رسيده است.

اين در حالی است که کل واردات نفت خام اين شرکت طی ماه اوت نسبت به ماه قبل آن حتی ۱۴ درصد هم افزايش يافته بود.

پالايشگاه «اسار» طی ماه گذشته مجموعا ۱۷۲ هزار بشکه نفت از کشورهای برزيل، ونزوئلا و کلمبيا وارد کرده است، در حالی که ماه قبل آن، از اين کشورهای آمريکای جنوبی نفتی وارد نکرده بود.

شرکت «اسار» اخيرا يک پالايشگاه ديگر در ايالت گجرات هند راه اندازی کرده است و ظرفيت پالايشگاهی اين شرکت در مجموع به ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسيده است.

بر اساس گزارش رويترز، اين شرکت که قرارداد سالانه خريد نفت از ايران را ۳۱ مارس با ايران تمديد کرده بود، قرار بود روزانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کند، اما بعد از اعمال تحريم های يکجانبه اخير آمريکا و اروپا، همچنين تذکر شفاهی دولت هند تصميم گرفت واردات نفت از ايران را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

شرکت «اسار» بعد از پالايشگاه دولتی «مانگلور» دومين خريدار عمده نفت ايران در هند است.

اين گزارش می افزايد که کل واردات نفت هند از ايران در ماه گذشته نسبت به ماه ژوئيه تا پنج درصد کاهش يافته است. اين سومين ماه پياپی است که هند واردات نفت از ايران را کاهش می دهد. هند، بعد از چين دومين مشتری عمده نفت ايران است.

خبرگزاری رويترز ۱۸ شهريورماه گزارش داد که شرکت دولتی مانگلور، در نظر دارد که واردات نفت از ايران را برای سال جاری و آينده با ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برساند، اما ظاهرا به خاطر مشکل حمل نفت ايران توسط نفتکش‌های هندی به خاطر عدم پوشش بيمه‌ای اتحاديه اروپا، همچنين کمبود نفتکش‌های کلاس «افراماکس» ايران که مناسب برای تخليه نفت در پايانه‌های نفتی هند است، انتظار نمی‌رود که تا همين مقدار نفت خام را نيز بتواند از ايران دريافت کند.

بعد از تصويب تحريم بانک مرکزی ايران توسط آمريکا در آخرين روز سال گذشته ميلادی، همچنين تحريم خريد نفت ايران و توقف ارائه بيمه نامه به کشتي های حامل نفت ايران توسط اتحاديه اروپا در ۲۳ ژانويه، حتی با وجود اينکه اين تحريم ها به ترتيب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئيه به اجرا گذاشته شد، صادرات نفت ايران با شتاب رو به کاهش نهاد.

محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی، دوم مهرماه سال جاری، در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين با اشاره به تحريم های شديد بين المللی عليه ايران گفت که «فروش نفت‌مان در تيرماه و مردادماه حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود و متوسط فروش‌مان در پنج ماه اول سال حدود يک ميليون بشکه (در روز) بود».

اين در حالی است که متوسط فروش نفت ايران در سال گذشته روزانه بالغ بر دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه بود.

ديويد کوهن، معاون امور مبارزه با جرايم مالی و تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا، روز۲۲ شهريورماه گفته بود که در نتيجه تلاش های ايالات متحده، ميزان صادرات نفتی ايران يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است که ماهانه پنج ميليارد دلار از درآمدهای ايران کاسته است.
XS
SM
MD
LG