لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

نتانیاهو در مورد «توافق بد» با ایران هشدار داد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مورد دستیابی «یک توافق بد و نصف و نیمه» در این زمینه هشدار داد.

در همین حال نیروی هوایی اسرائیل نیز مانور بزرگی را در مسیرهای دور برای احتمال «گزینه نظامی» در مورد ایران به انجام رساند.

آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه گذشته در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مهم اروپایی در آستانه مذاکرات جدید هسته‌ای ۱+۵ با ایران گفت: «رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است.»

نخست وزیر اسرائیل در این مصاحبه‌ها با شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های برتر اروپایی افزود: «ایران در مذاکرات جدید تلاش خواهد کرد تحریم‌های برقرار شده علیه خود را کاهش دهد، اما همزمان می‌خواهد که برنامه هسته‌ای خود را هم در نهان پیشرفت دهد.»

بنیامین نتانیاهو در این مصاحبه‌ها نظر خود را که در سخنرانی ده روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرده بود تکرار کرد و گفت: «زمانی نیز که کشورهای جهان برای لغو برنامه هسته‌ای کره شمالی با پیونگ یانگ به توافق رسیدند، یک سال بعد، کره شمالی به توانایی هسته‌ای نظامی رسید.»

نتانیاهو از جمله به روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» گفت باید غنی‌سازی ایران کاملاً برچیده شود، و استدلال کرد که «کسی خواهان ادامه غنی کردن اورانیوم می‌شود که بخواهد سلاح اتمی بسازد».

نتانیاهو همچنین در مصاحبه با شبکه بریتانیایی اسکای از تصمیم روزهای گذشته انگلیس برای تجدید مناسبات با ایران در سطح «کاردار غیرمقیم» ابراز ناخشنودی کرد.

نتانیاهو این را نیز گفت که بریتانیا باید از ایران بطلبد که دیگر در صدد نابودی اسرائیل نباشد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده، بیست و سوم و بیست و چهارم مهر، در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

این نخستین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران به رهبری حسن روحانی است.

گفت‌وگوهای تازه اتمی با ایران در حالی انجام می‌شود که تحولاتی در مناسبات آمریکا و ایران رخ داده که اسرائیل را ناخشنود کرده است.

وزیران دفاع و دارایی اسرائیل در سه روز گذشته در سلسله دیدارهای جداگانه در واشینگتن با همتایان آمریکایی خود و نیز با سران کنگره، خواهان تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند و نسبت به کاهش تحریم‌ها «هشدار» دادند.

با این حال چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، به همتای اسرائیلی خود گفت که «آمریکا با چشم باز به مسیر مذاکره با ایران گام نهاده است».

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، نیز در روزهای گذشته گفت در حالی که اقتصاد ایران تا فروپاشی کامل فاصله زیادی ندارد، هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه این کشور اشتباهی بزرگ است.

اشتاینیتز در واکنش به گزارش روزهای گذشته روزنامه وال استریت جورنال، در مورد بسته پیشنهادی احتمالی که ایران در مذاکرات هسته‌ای ژنو مطرح خواهد کرد، گفت آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد، برای کشوری که بیست هزار سانتریفیوژ دارد، اهمیت چندانی ندارد.

اسرائیل برچیدن تاسیسات غنی‌سازی فردو، بستن کوره آب سنگین اراک و بیرون بردن کل ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، در کنار قطع کامل غنی‌سازی با هر غلظتی را به عنوان چهار شرط اصلی خود در قبال برنامه اتمی ایران درخواست کرده است.

این در حالی است که حسن روحانی در سفر سیاسی خود به نیویورک بر لزوم راه حل سریع برای پرونده هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها تاکید کرده است.

همزمان، فرانسه و بریتانیا که در مذاکرات روزهای آینده با ایران شرکت دارند، هیئت‌هایی را برای گفت‌وگو با مقامات ارشد اسرائیلی، در روزهای گذشته به بیت‌المقدس فرستاده‌اند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، مقامات اسرائیلی پس از دیدار با این هیئت‌های اروپایی، نسبت به «آمادگی غرب برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران»، ابراز«نگرانی» کرده‌اند.

هاآرتص به احتمال لغو تحریم مبادلات طلا و صنعت پتروشیمی ایران از سوی اتحادیه اروپا اشاره کرده است، اما به گفته مقامات اسرائیلی، کاهش تحریم‌ها می‌تواند تمامی شبکه تحریم‌ها علیه ایران را که در طول چند سال سامان یافته بود، با فروپاشی روبه‌رو کند.

در این میان نیروی هوایی این کشور در روزهای گذشته برای آمادگی بیشتر در عملی کردن احتمال «گزینه نظامی» در مورد ایران پروازهایی را در مسیرهای دور انجام داد.

رسانه‌های اسرائیلی روز پنج‌شنبه، هجدهم مهر، گزارش دادند که همه اسکادران‌های این کشور در این رزمایش مشارکت داشته و سایر تجهیزات و سیستم‌های نظامی نیز مورد آزمون قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG