لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

فرانسه: هنوز در مرحله توافق هسته‌ای با ايران قرار نداريم


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه
وزير امور خارجه فرانسه که از مخالفان توافق هسته‌ای ايران و گروه پنج به علاوه يک در نشست ژنو بوده است، روز دوشنبه گفت که «توافق با ايرانی‌ها دور نيست ولی ما هنوز در اين مرحله قرار نداريم».

لوران فابيوس در گفت‌وگو با راديو «اروپای يک» گفته که او اميدوار بوده است که در نشست سه روزه ژنو، بر سر پرونده هسته‌ای ایران توافقی صورت گيرد ولی تهران همچنان بايد درباره چندين نکته تلاش بيشتری انجام دهد.

در نشست ژنو که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان برگزار شد وزيران امور خارجه شش کشور آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان همراه با محمد جواد ظريف، همتای ايرانی آنها حضور داشتند، ولی این نشست به رغم خوش‌بينی‌های اوليه بدون دستيابی به هيچ توافقی پايان يافت. طرفين تنها توافق کردند که روز ۲۰ نوامبر- ۲۹ آبان- بار ديگر مذاکرات خود را از سر گيرند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از ديپلمات‌های غربی، فرانسه را متهم کرده‌اند که در مسير رسيدن به توافق ميان قدرت‌های جهانی و ايران سنگ‌اندازی کرده است ولی لوران فابيوس با رد اين اتهام‌ها، گفته که پاريس در جريان اين گفت‌وگوها منزوی نبوده بلکه سياست مستقل خود را دنبال کرده است.

وی به راديو اروپای يک گفته است: «ما راسخ هستيم ولی نه متصلب. می‌خواهيم به صلح و پايان اين خط برسيم».

وزير امور خارجه فرانسه بار ديگر گفت که ايران بايد ساخت راکتور آب سنگين اراک را به حال تعليق در آورد و غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد را متوقف کند تا شاهد کاهش تحريم‌های بين‌المللی عليه خود باشد که اقتصاد اين کشور را زمينگير کرده است.

وی بدون اشاره به جزئيات گفته است: «اميدوارم که به يک توافق خوب دست پيدا کنيم. ما به دنبال معاهده‌ای هستيم که ثبات و امنيت منطقه‌ای و بين‌المللی را به ارمغان بياورد».

به گفته آقای فابيوس، «اگر به چنين توافقی دست پيدا نکنيم ظرف چند ماه بعد دچار مشکل خواهيم شد».

مواضع فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ايران و گروه پنج به علاوه يک با استقبال اسرائيلی‌ها روبرو شده ولی انتقادهايی را در ايران برانگيخته است تا جايی که رسانه‌ها و برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به اين کشور حمله کرده‌اند.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا بدون نام بردن از فرانسه، اين کشور را متهم کرده که در مسير مذاکرات، «دشواری» ايجاد کرده است.

وی با خوب توصيف کردن گفت‌وگوهای ژنو اظهار داشت: «مذاکرات تاکنون کم و بيش به خوبی پيش رفته است. البته مواضع يکی از هيات‌های گروه ۱+۵ برای اين گروه کمی دشواری ايجاد کرد و باعث شد که بيشتر وقت گروه ۱+۵ به بحث و تبادل نظر و رسيدن به يک راه‌حل برای مشکل آن هيات سپری شود».

وزير امور خارجه ايران افزود: «اگر مخالفت آن هيات نبود، احتمال اين‌که ما بعد از ظهر جمعه به نتيجه برسيم، وجود داشت و علت آمدن وزرا به ژنو، پيدا کردن راه حلی برای آن موضوع بود».

آقای ظريف ضمن رد برخی تحليل‌ها درباره شکست مذاکرات ژنو تصريح کرده است: «جای اميدواری است که در جلسه بعدی به نتيجه برسيم و با توجه به اين‌که سال‌ها مذاکرات جدی برگزار نشده است، اين مذاکرات بايد از موانع اساسی بی‌اعتمادی خصوصا بی‌اعتمادی ما به غربی‌ها عبور کند و ضرورت دارد که ما با متانت و صبر پيش برويم و رسيدن به اهداف، تاکيد بر حقوق مردم ايران و حل و فصل مشکل را فدای سرعت در کار نکنيم».
XS
SM
MD
LG