لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

نتانياهو: اسرائيل به مخالفت با «توافق خطرناک» با ايران ادامه می‌دهد


بنیامین نتانیاهو،نخست وزير اسرائيل
بنیامین نتانیاهو،نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه نوزدهم آبان با تشريح نقش پشت پرده خود در عدم موفقيت گفت‌وگوهای ژنو، احتمال داد که به دلیل «شتابزدگی و اراده قوی» مذاکره‌کنندگان، به زودی توافق هسته‌ای با ایران امضاء شود اما تاکيد کرد که بايد از «يک قرارداد بد و خطرناک» جلوگيری کرد.

آقای نتانياهو چند ساعت پس از ناکامی مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو، گفت که در دو روز گذشته با رهبران قدرت‌های جهانی تلفنی گفت‌وگو و تاکيد کرده است که نبايد در برابر ايران کوتاه آمد و کاهش تحريم‌ها عليه ايران در مقطع کنونی اشتباهی جدی است.

نخست وزير اسرائيل گفت او و دولتش در روزهای آينده نيز به تلاش ادامه می‌دهند تا دنيا را متقاعد کنند که از رسيدن به يک «پيمان بد» با ايران دوری کرده و «برای امضای قرارداد با ايران صبر کنند».

وی افزود: «من دچار توهم نيستم (که قرارداد امضا می‌شود). اراده قوی (در قدرت‌ها) را برای رسيدن به پيمان (با ايران) ديده‌ام. اما می‌پرسم دليل اين شتابزدگی چيست؟»

آقای نتانياهو گفت که «همين سئوال را از رهبران جهان پرسيده است».

نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت: «اگر چنين قراردادی با ايران امضا می‌شد، يکباره همه فشاری که در طول سالها بر ايران نهاده شده بود، باطل می‌شد و ايران توان هسته‌ای و غنی‌سازی خود را حفظ می‌کرد و متعهد نمی‌شد که حتی يک عدد از سانتريفوژهای خود را برچيند».

وی که در جلسه هیات دولت اسرائیل سخن می‌گفت در ادامه توضيحات به وزيرانش در مورد نقش خود در تعويق امضای پيمان در ژنو، بويژه از روز جمعه که جان کری و وزيران خارجه قدرت‌های جهانی به مذاکرات پيوسته بودند، گفت: «اين روزها در تماس‌هایم به سران دنیا تاکيد کردم، توافقی که دارد تنظيم می‌شود، بسيار بد و خطرناک است؛ نه تنها برای اسرائيل بلکه برای خود آنها هم خطرناک و بد است».

نخست وزير اسرائيل گفت: «سخن از تصميماتی تاريخی است؛ (از رهبران دنیا) درخواست کردم صبر کنند و خوب شد که اين تصميم گرفته شد و آنها سنجش و تامل بيشتر را انتخاب کردند».

آقای نتانياهو گفت: «اميدوار است که قرارداد با ايران به هر بهايی امضا نشود بلکه يک قرارداد خوب باشد نه بد».

وی گفت که قرارداد خوب از نظر او اين است که «تمامی توان ايران را برای مجهز شدن به اسلحه اتمی بگيرد ولی قرارداد بد اين است که بگذارد ايران توان خود را حفظ کند و بادِ تحريم‌ها را هم خالی کند».

آقای نتانياهو در جمع بندی سخنان خود گفت «از هرچه که در توان داريم (در روزهای آينده) استفاده می‌کنيم تا رهبران جهان را قانع کنيم که قراردادی بد با ايران امضا نکنند».

به گفته نخست وزير اسرائيل، او در روزهای جمعه و شنبه با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسیه، فرانسوا اولاند رييس جمهوری فرانسه، ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا، و نيز با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وی به گفت‌وگوی احتمالی خود با رهبران چين اشاره‌ای نکرد اما به نظر می‌رسد که با رييس‌جمهوری يا نخست‌وزیر چين، تماس تلفنی نداشته است.

کاخ سفيد و کرملين جمعه شب مکالمه تلفنی رهبران آمريکا و روسيه با نتانياهو را تاييد کرده بودند.

آقای نتانياهو روز جمعه پس از ديدار با جان کری وزير خارجه آمريکا در فرودگاه بن گوريون اسرائيل، در حالی که آقای کری در راه پيوستن به مذاکرات هسته ای با ايران در ژنو بود، خشمگينانه گفت: «ايران دارد بدون آنکه چيزی را از دست بدهد، امتيازات مورد نظر خود را به دست می‌آورد و بی‌دليل نيست که مذاکره کنندگان ايران با لبخند بر چهره در ژنو قدم می‌زنند...».

چهره‌های با نفوذ در کنگره آمريکا، بويژه سناتورهای ارشد در مجلس سنا در روزهای گذشته با حمايت از سخنان بنيامين نتانياهو تاکيد کرده‌اند که برای تقويت مکانيسم تحريم‌ها تلاش خواهند کرد و نخواهند گذاشت که باراک اوباما در تحريم‌های آمريکايی عليه ايران تسهيل بوجود آورد.

ژنرال موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل نيز روز يکشنبه نوزدهم آبان به رسانه‌های کشورش گفت: «توافق در ژنو می‌توانست يک اشتباه تاريخی باشد». او نيز خواهان «سرسختی بيشتر قدرت‌ها در برابر ايران» شد.

مقامات اسرائيل در حالی از «شتابزدگی» قدرت‌های جهانی در رسیدن به توافق با ایران انتقاد می‌کنند که اين کشور در طول سالها تاکيد می‌کرد که این ايران است وقت‌کشی می‌کند و زمان می‌خرد و تعيين جدول زمانی فشرده برای رسيدن به پيمان با ايران را طلب می‌کردند.

سفر وندی شرمن به اسرائیل

در همين حال، وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمريکا روز يکشنبه نوزدهم آبان برای دادن گزارش مستقيم از مذاکرات سه روز گذشته در ژنو به بيت‌المقدس آمده تا با بنیامین نتانياهو ديدار کند.

خانم شرمن هر بار در پايان هر نشست از گفت‌وگوهای هسته‌ای برای دادن گزارش به نخست وزير اسرائيل به اين کشور آمده است.

حسن روحانی رييس جمهوری ايران روز يکشنبه در تهران گفت: «حفظ غنی سازی اورانيوم حق ايران و خط قرمز است».

در اين ميان، رسانه‌های اسرائيل روز يکشنبه نوزدهم آبان نوشته‌اند که نقش فرانسه در خنثی کردن امضای پيمان با ايران به خاطر «عشق به اسرائيل» نبوده بلکه فرانسه برای حفظ منافع عظيم خود در عربستان سعودی و اميرنشين‌های خليج فارس، بر سر راه رسيدن به پيمان هسته‌ای در ژنو مانع تراشی جدی کرد.

روزنامه سعودی «عکاظ» روز يکشنبه از نزديک شدن آمريکا به ايران شديداً انتقاد کرده است.

دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ قرار است روز ۲۹ آبان، بيستم نوامبر، در ژنو از سر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG