لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

فیروزآبادی: ایران در عراق حضور نظامی نخواهد داشت


حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران در عراق حضور نظامی نخواهد داشت و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نیز به عنوان «مستشار» در عراق حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی درعین حال گفت: «ما امنیت و عزت عراق را امنیت و عزت خود می‌دانیم. عراق حاشیه امن ایران است.»

حسن فیروزآبادی، روز یک‌شنبه ۱۷ اسفند در پاسخ به پرسش خبرگزاری دولتی ایرنا مبنی بر این‌که «آیا این امکان وجود دارد که حضور مستشاری ایران در عراق تبدیل به حضور نظامی شود»، گفت: «نه، ایران حضور نظامی در عراق نخواهد داشت.»

وی تصریح کرد: «حضور سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی در عراق یک حضور مستشاری است زیرا وی فرماندهی توانمند و تاثیرگذار است و با شیوه جنگ‌های پیچیده به خوبی آشنا است.»

آقای فیروزآبادی اضافه کرد: «آنچه باعث شد که جمهوری اسلامی ایران در عراق حضور مستشاری داشته باشد، از هم پاشیدگی نظامات عراق به علت دخالت و حضور آمریکایی‌ها بود.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در عین حال تاکید کرد: «امروز چشم و دل ملت‌های منطقه به تجارب مستشاری فرماندهان ایرانی است.»

گفته‌های آقای فیروزآبادی درباره عدم حضور نظامی ایران در عراق درحالی است که در ماه‌های گذشته رسانه‌های ایران از کشته شدن شماری از نیروهای سپاه پاسداران ایران در درگیری با نیروهای گروه «حکومت اسلامی»، موسوم به داعش به خصوص در شهر سامرا خبر داده‌اند.

از جمله در آخرین مورد به گزارش خبرگزاری ایرنا فرهاد خوشه، از نیروهای سپاه پاسداران، شامگاه یک‌شنبه، دهم اسفندماه جاری، در شهر سامرای عراق کشته شده‌است.

رسانه‌های ایران روز ۱۸ بهمن نیز خبر داده بودند که رضا حسینی‌مقدم، معاون اطلاعات عملیات لشکر پنج نصر، در جنگ با نیروهای گروه حکومت اسلامی در نزدیکی سامرا کشته شده‌است.

پیش از آن نیز در روز ۲۱ دی خبر کشته شدن یکی از فرماندهان ایرانی حاضر در عراق به نام «مهدی نوروزی» از «اعضای شورای فرماندهی پایگاه بسیج شهید تیموری‌نیا کرمانشاه» در شهر سامرا منتشر شده بود.

روز ششم دی نیز حمید تقوی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه با شلیک «تک‌تیرانداز» گروه داعش در سامرا کشته شد.

روز یک‌شنبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «تکریت سر راه موصل بوده و یک جایگاه اصلی برای تروریست‌های داعش است که باید تخلیه شود و به عراق سپرده شود.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «پس نخست باید تکریت آزاد شود و سپس چپ و راست تکریت از حضور تروریست‌ها خالی شوند.»

نبرد شدید بین نیروهای ارتش و شبه نظامیان شیعه عراق با نیروهای گروه «حکومت اسلامی در نزدیکی شهر تکریت روز شنبه ادامه داشته‌است و مقاومت نیروهای داعش مانع پیشروی سریع نیروهای عراق در این شهر شده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، فرماندهان و نیروهای سپاه قدس ایران، شاخه عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در این عملیات مشارکت دارند.

این در حالی است که مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا، روز شنبه، ۱۶ اسفند، گفته بود که اگرچه ایران شبه‌نظامیان شیعه در عراق را تقویت می‌کند اما مشخص نیست که جمهوری اسلامی کمکی به نبرد علیه حکومت اسلامی است یا مانعی در برابر آن.

مارتین دمپسی، چند روز قبل، حمایت ایران از عراق در نبرد با گروه حکومت اسلامی برای بیرون راندن داعش از شهر تکریت را «مثبت» دانسته بود، به شرط آنکه به گفته او، این حمایت «آتش تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور نسازد.»

پیش از این نیز جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، نیز اقدامات جمهوری اسلامی علیه گروه حکومت اسلامی را «مثبت» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG