لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

رهبر ايران خواستار توقف حملات و دخالت خارجی در يمن شد


.
.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه ۱۸ فروردين ماه در ديدار با رجب طيب اردوغان، رييس جمهوری ترکيه، خواستار توقف جنگ و «دخالت خارجی» در يمن شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی رهبر جمهوری اسلامی، وی در ديدار با رجب طيب اردوغان با اشاره به منافع و مصالح مشترک ايران و ترکيه از تقويت روابط، اظهار کرده است: سياست کلی جمهوری اسلامی ايران اين است که کشورهای اسلامی يکديگر را تقويت و از تضعيف هم خودداری کنند، و تقويت روابط ايران و ترکيه نيز به تحقق همين هدف کمک می کند.

علی خامنه ای همچنين گفته است که کشورهای غربی از قدرت گيری گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش در عراق و سوريه خشنود هستند و « تصميم ندارند، مسئله داعش را تمام کنند.»

وی با اشاره به این که «برخی از حکومت های اسلامی نيز خيانت می کنند و پول و امکانات خود را در خدمت دشمن قرار می دهند،» اضافه کرده است:‌آمریکا و اسرائیل از اختلافات داخلی برخی کشورهای اسلامی خوشحال هستند و راه حل اين مشکلات، همکاری کشورهای اسلامی و انجام اقدامات عملی مناسب و سازنده است.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره اقدامات گروه حکومت اسلامی در عراق تصريح کرده است:« بيگانه ها قطعاً نمی خواهند اين مسائل حل شود، بنابراين، اين کشورهای اسلامی هستند که بايد برای حل اين مشکلات تصميم بگيرند، ولی متأسفانه تصميم جمعی مناسب و سازنده ای گرفته نمی شود.»

علی خامنه ای بحران يمن را يک نمونه ديگر از مشکلات «جديد دنيای اسلام» خوانده و در خصوص راه حل اين بحران يمن، تأکيد کرده است: «موضع جمهوری اسلامی در خصوص تمام کشورها از جمله يمن، مخالفت با دخالت خارجی است، بنابراين، از نظر ما راه حل بحران يمن نيز توقف حملات و دخالت خارجی عليه مردم اين کشور است، و اين، يمنی ها هستند که بايد برای آينده کشورشان تصميم گيری کنند.»

رجب طیب اردوغان پیش از دیدار با رهبر ایران،‌در کنفرانسی خبری به همراه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران،‌ بر پایان جنگ در یمن و روی کار آمدن دولتی فراگیر در این کشور تاکید کردند.

به دنبال تصرف صنعا، پايتخت يمن به دست شبه نظاميان شيعه، عبدربه منصور هادی، رييس جمهوری اين کشور به عدن گريخت. اما با ادامه درگيری و عمليات حوثی ها به سمت جنوب آقای منصور هادی مجبور به فرار به عربستان شده است.

به دنبال تشديد بحران و جنگ در يمن، عربستان و شماری از کشورهای عربی از پنجشنبه ششم فروردين ماه حملات هوايی عليه مواضع شبه نظاميان حوثی انجام داده اند. ايران پيشتر به اين حملات اعتراض کرده است.

اين در حالی است که کشورهای عربی ايران را به کمک به شبه نظاميان شيعه حوثی متهم می کنند. ايران اين اتهام را رد می کند.

به دنبال اغاز حملات هوايی عربستان به يمن، رجب طيب اردوغان نيز با متهم کردن جمهوری اسلامی ايران به تلاش برای تسلط بر منطقه خاورميانه گفته بود که تلاش‌های تهران، آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس را «به ستوه» آورده است.

اين اظهارات رجب طيب اردوغان واکنش نمايندگان مجلس را درپی داشت که خواهان لغو سفر رييس جمهوری ترکيه به ايران بودند.

سفر يکروزه رجب طيب اردوغان به تهران پايان يافت و وی عصر سه شنبه تهران را ترک کرده است.

XS
SM
MD
LG