لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

واکنش آمریکا به مقاله ظریف: «امکان» گفت‌وگو با ایران در مورد ثبات منطقه‌


مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۳۱ فروردین، به مقاله تازه منتشرشده وزیر خارجه ایران که وی در آن خواستار گفت‌وگوی منطقه‌ای برای ایجاد ثبات در «منطقه وسیع‌تر خلیج فارس» شده‌ واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش خود اعلام کرد که ایالات متحده ممکن است با ایران درباره تقویت ثبات در منطقه‌ گفت‌وگو کند.

خانم هارف در این ارتباط به موردی در گذشته اشاره کرد که طی آن آمریکا در چارچوب کنفرانس ژنو ۲، امکان گفت‌وگو با ایران در زمینه تلاش برای دست‌یابی به توافق صلح در سوریه را مطرح کرده‌ بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما در عین حال گوشزد کرد که گفت‌وگوی احتمالی با ایران در مورد موضوعاتی فراتر از مناقشه هسته‌ای این معنی را همراه خود ندارد که واشینگتن در عمل نیز با ایران در خصوص این موضوعات همکاری خواهد کرد.

خانم هارف تأکید کرد: «ما همیشه گفته‌ایم که با ایرانی‌ها دست به همکاری یا هماهنگی نخواهیم زد، و بین تبادل نظر و همکاری کردن با ایران تفاوت وجود دارد.»

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی با اظهار این‌ که «ایران به دنبال تسلط بر منطقه است»، همواره نسبت به نزدیکی آمریکا به جمهوری اسلامی و امکان همکاری بین دو کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

خانم مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه این اظهارات خود را در واکنش به پرسشی در مورد مقاله تازه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در شماره تازه روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده بیان کرد.

آقای ظریف در این مقاله با تأکید بر این‌ که «در حال حاضر، منطقه وسیع‌تر خلیج فارس در ناآرامی به سر می‌برد» نوشته‌ است که «گستره تعامل سازنده ایران در واقع گستره‌ای بسیار فراتر از مذاکرات هسته‌ای را فرا می‌گیرد».

وی در ادامه نوشته‌ است که «اعتقاد اساسی ما این است که موضوع هسته‌ای صرفاً به مثابه یک عارضه جانبی بوده و نمی‌تواند عاملی برای عدم اعتماد، تنش و بحران در نظر گرفته شود.»

آقای ظریف افزوده‌ است: «با توجه به پیشرفت‌های اخیر در پیشگیری از این گونه عوارض جانبی، اینک زمان آن رسیده‌ است که ایران و دیگر کشورهای منطقه به ریشه‌های اصلی بی‌اعتمادی و تنش در منطقه وسیع‌تر خلیج فارس بپردازند.»

درخواست برای تأسیس یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای

محمدجواد ظریف در ادامه مقاله خود در نیویورک‌تایمز نوشته‌ است که «تأسیس یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس به منظور تسهیل تعاملات، موضوعی است که می‌بایست مدت‌ها قبل راه‌اندازی می‌شد.»

وزیر خارجه ایران تأکید کرده‌ است: «در یک سطح وسیع‌تر، گفت‌وگوهای منطقه‌ای می‌بایست بر اساس اصول مشترک پذیرفته شده جهانی و برخی اهداف مشترک صورت گیرد.»

آقای ظریف در پایان نوشته‌ است: «جهان نمی‌تواند بیش از این از پرداختن به ریشه‌های ناآرامی در منطقه وسیع‌تر خلیج فارس طفره برود. این فرصت یگانه‌ای است برای تعامل که نباید هدر برود.»

XS
SM
MD
LG