لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

وزارت خارجه ایران: تعطیلی سفارت ایران در صنعا صحت ندارد


وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار خبرهایی در برخی رسانه‌های عرب‌زبان در مورد خروج سفیر و کارکنان سفارت ایران از صنعا و تصمیم جمهوری اسلامی به تعطیلی سفارتش در این شهر، این خبر را تکذیب کرد.

حسین امیر عبدالهیان، از معاونان وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۳ شهریور به خبرگزاری ایرنا گفت «چنین ادعایی صحت ندارد و سفیر برای معاینه پزشکی به تهران آمده است».

آقای امیر عبدالهیان افزود که سفیر ایران در صنعا در تمام «مدت تجاوز سعودی به یمن» و بمباران صنعا در «پایتخت» بوده و سفارت جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.

او گفته است که ایران هشدار لازم را برای لزوم حفظ امنیت اماکن دیپلماتیکش در صنعا، مطابق حقوق دیپلماتیک، به عربستان داده است.

ایران تاکنون چند بار با احضار کاردار عربستان سعودی در تهران به اصابت راکت‌هایی به نزدیکی سفارت ایران در صنعا در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان اعتراض کرده است.

در پی انفجاری انتحاری در مقابل محل اقامت سفیر ایران در صنعا هم در آذرماه ۹۳، به ساختمان آن آسیب رسید و وزارت کشور یمن کشته شدن یک محافظ سفارت و زخمی شدن ۱۷ نفر را تأیید کرد.

معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه ایران ضمن تکذیب بسته شدن سفارت ایران در صنعا، گفته است که ایران از مردم یمن در مقابله با «تروریسم» حمایت می‌کند و به حمایت‌های مؤثر «سیاسی و انسانی» خود از مردم یمن ادامه خواهد داد و از راهکار سیاسی و نقش سازمان ملل در این کشور و گفت‌وگوی یمنی-یمنی پشتیبانی می‌کند.

روزنامه الشرق الاوسط روز چهارشنبه ۱۸ شهریور نوشته بود که با اوج گرفتن جنگ بر سر صنعا، سفیر ایران و معاونش این شهر را در ۱۶ شهریور ترک کرده و به تهران باز گشته‌اند.

این روزنامه همچنین نوشته بود که ساعاتی قبل از بازگشت سفیر ایران به تهران، ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت در تبعید یمن سفارت ایران در صنعا را «اتاق فکر و عملیات حوثی‌ها» توصیف کرده بود.

پیشتر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز ۱۷ شهریور تعطیلی سفارت را تکذیب کرده و به خبرگزاری فارس گفته بود که حسین نیکنام، سفیر ایران در صنعا یک روز قبل برای «استفاده از مرخصی سالیانه‌اش» به تهران آمده است.

عربستان و دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور در تبعید یمن که از زمان افتادن کنترل صنعا به دست شورشیان شیعه حوثی، در عربستان به‌سر می‌برد، ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از شورشیان حوثی متهم می‌کنند.

اما ایران با تکذیب کمک تسلیحاتی و مالی می‌گوید که تنها از حقوق حوثی‌ها دفاع می‌کند.

در همین حال، دولت در تبعید یمن روز یکشنبه اعلام کرد که در مذاکرات صلح با حوثی‌ها تا زمانی که آنها مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت از مناطق زیر کنترل خود خارج نشوند، شرکت نمی‌کند.

از سوی دیگر به گزارش رویترز، سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که نماینده آن قصد دارد به‌زودی بار دیگر برای گفت‌وگو با عربستان، دولت در تبعید یمن و «سایر طرف‌های ذی‌نفع و دولت‌ها در منطقه» در تلاش برای ترغیب آنها به گفت‌وگوهای صلح به ریاض بازگردد.

XS
SM
MD
LG