لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

نشست اضطراری رهبران اتحادیه اروپا درباره بحران پناهجویان


رهبران اتحادیه اروپا به دنبال تصمیم مناقشه‌انگیز خود پیرامون توزیع ۱۲۰ هزار پناهجو در کشورهای عضو این اتحادیه، روز چهارشنبه، اول مهر، یک نشست اضطراری در این رابطه برگزار می‌کنند.

روز سه‌شنبه وزرای کشور اعضای اتحادیه اروپا به رغم مخالفت برخی از کشورهای شرق اروپا طرحی را به تصویب رساندند که کشورهای عضو این اتحادیه را به پذیرش صدها هزا پناهجویی ملمز می‌کند که خود را به یونان و ایتالیا رسانده‌اند.

مجارستان، جمهوری چک، رومانی و اسلواکی کشورهای مخالف این طرح هستند که تاکید دارند بروکسل حق ندارد آنها را وادار به پذیرش پناهجویان کند.

فنلاند نیز به این طرح رای ممتنع داده است، اما جز این، دیگر کشورهای اتحادیه اروپا متفق‌القول به این طرح رای مثبت دادند.

گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه اظهارات دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسر اتحادیه اروپا در امور مهاجرت، را بازتاب داده است که استدلال مخالفان این طرح در رابطه با نتایج منفی احتمالی آن را رد می‌کند و تاکید می‌کند که همه اعضای اتحادیه اروپا باید با این طرح همراه باشند.

به گفته وی، مصوبه روز سه‌شنبه وزرای کشور اتحادیه اروپا «یک پیروزی برای اتحادیه و همه اعضای آن است» و اکنون باید برای اجرای آن سخت کار کرد.

این در حالی است که نخست وزیر اسلواکی عنوان کرده که او خود را آماده نقض قوانین اتحادیه اروپا کرده تا آن که چنین طرحی را بپذیرد.

وزیر کشور جمهوری چک نیز بلافاصله پس از تصویب طرح یادشده در حساب توییتری خود ضمن مخالفت با این طرح نوشت: «عقل سلیم امروز از بین رفته.»

با وجود این اتحادیه اروپا خود را مصمم به اجرای این طرح می‌داند و جلسه اضطراری روز چهارشنبه نیز بر چگونگی اقدامات بعدی این اتحادیه در رابطه با پناهجویان متمرکز خواهد بود، از جمله تقویت مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و تامین وجوه مالی بیشتر برای ترکیه، اردن، لبنان و آژانس‌های سازمان ملل متحد.

مطابق قوانین اتحادیه اروپا تصمیمات در نشست‌های این اتحادیه باید به تایید همه کشورهای عضو برسد، جز تصمیماتی که در سطح وزرا گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG