لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

تاکید عباس بر ادامه همکاری با اسرائیل در پی احتمال آغاز «انتفاضه سوم»


نیروهای امنیتی اسرائیل در محله‌های مسلمان‌نشین بیت‌المقدس گشت می‌زنند
نیروهای امنیتی اسرائیل در محله‌های مسلمان‌نشین بیت‌المقدس گشت می‌زنند

در حالی که در دور جدید تنش در نزاع اسرائیلی‌ـ‌فلسطینی، ناآرامی از بیت‌المقدس و کرانه باختری به شهر قدیمی «یافا» در مرکز اسرائیل سرایت کرده و مقامات اسرائیل از احتمال تبدیل این بحران به «انتفاضه سوم» سخن می‌گویند، رهبر حکومت خودگردانی گفت که برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع به نیروهای امنیتی تشکیلات فلسطینی دستور داده تا همکاری و هماهنگی لازم را با اسرائیل ادامه دهند.

این در حالی است که آقای نتانیاهو پنج‌شنبه شب گذشته در پی مرگ یک زوج اسرائیلی در تیراندازی در کرانه باختری، با اشاره تلویحی به محمود عباس، گفت که «فتنه‌انگیزی در مورد الاقصی به ترور مردم اسرائیل منجر می شود».

ناآرامی‌هایی که از سه هفته پیش در پی ورود شماری از یهودیان به محوطه الاقصی در شرق بیت‌المقدس آغاز شد و در این مدت به مرگ شماری از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها انجامیده از یک سو گسترش تظاهرات فلسطینی ها و از سوی دیگر، تشدید تدابیر امنیتی اسرائیل را در پی داشته است.

در این مدت مناطق شرقی و شمالی اورشلیم که شهرک‌های فلسطینی‌نشین در آن واقع است، و ده‌ها نقطه در کرانه باختری ناآرام بوده و برای اولین بار، عرب‌های شهروند اسرائیل در منطقه «یافا» نیز سه‌شنبه شب دست به تظاهرات زدند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، تجمع اعتراضی عرب‌های اسرائیلی در «یافا» به درگیری آنها با نیروهای پلیس اسرائیل انجامید.

این در حالی است که اعراب «یافا» از پاییز ۱۵ سال پیش در هیچ اقدام اعتراضی علیه اسرائیل شرکت نکرده بودند.

شماری از وزیران دولت نتانیاهو که در روزهای اخیر با حضور در تظاهرات راست‌گرایان خواستار توسل به سیاست «مشت آهنین» علیه تظاهرکنندگان فلسطینی شده‌اند به رسانه‌های کشورشان گفته اند که ناآرامی‌ها در حال مبدل شدن به «انتفاضه»ای دیگر است.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که ارتش و نیروهای امنیتی از «آزادی کامل» برای مقابله با ناآرامی‌ها برخوردارند.

نخستین مورد از انتفاضه یا شورش عمومی فلسطینی‌ها اواخر دهه هشتاد میلادی آغاز شد و تا پاییز ۱۹۹۳ که به امضای پیمان صلح اسلو میان دولت وقت اسرائیل با سازمان آزادی‌بخش فلسطین انجامید، ادامه یافت.

انتفاضه دوم، موسوم به «انتفاضه الاقصی»، از پاییز ۲۰۰۰ در پی رفتن آریل شارون، رهبر وقت اپوزیسیون اسرائیل به الاقصی آغاز شد و تا چند سال بعد ادامه یافت و در طول آن، ده‌ها بمب‌گذاری انتحاری در مراکز عمومی اسرائیل به مرگ صدها اسرائیلی و واکنش های سخت اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری انجامید.

آقای نتانیاهو پنج‌شنبه شب گذشته در پی مرگ یک زوج اسرائیلی در تیراندازی در کرانه باختری، با اشاره تلویحی به محمود عباس، گفت که «فتنه‌انگیزی در مورد الاقصی به ترور مردم اسرائیل منجر می شود».

سایر دولتمردان اسرائیلی نیز در روزهای گذشته صریح‌تر از نتانیاهو، آقای عباس و رهبری تشکیلات فلسطینی را به دامن زدن به دور جدید ناآرامی‌ها متهم کرده‌اند.

اما آقای عباس به روزنامه هاآرتص گفته است که «برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع تلاش می کند».

ابو مازن، محمود عباس، در مصاحبه با هاآرتص در شماره چهارشنبه، پانزدهم مهر، اتهامات وارده از سوی دولتمردان اسرائیلی را رد کرده و گفته است که به مسئولان امور امنیتی تشکیلات خودگردانی دستور داده تا برای فرونشاندن شعله ناآرامی‌ها بکوشند.

به گفته محمود عباس، «فتنه‌انگیزی یهودیان افراطی که ماه گذشته وارد الاقصی شدند و تعرض های بعد از آن به الاقصی، سرآغاز دور اخیر ناآرامی‌هاست».

در این میان، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۴ مهر، خانه سه مهاجم فلسطینی را که عوامل حملات مرگبار علیه اسرائیلی ها بودند، در منطقه «جبل المکبر» در شرق بیت‌المقدس، ویران کرد.

همزمان روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، یک زن فلسطینی که به گزارش پلیس اسرائیل با چاقو در شرق اورشلیم به عابران اسرائیلی حمله می کرد و یکی از آنها را شدیداً زخمی کرد، هدف قرار گرفت و کشته شد.

در همین زمینه وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۴ مهر، مرگ فلسطینی‌ها در این رخدادها، و همچنین اقدام «رژیم صهیونیستی» در ویران کردن خانه شماری از عوامل دخیل در حملات اخیر به اسرائیلی ها را محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG