لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

آمریکا حکومت سوریه را مسئول حمله به بیمارستان شهر حلب دانست


ویرانه‌های بیمارستان قدس در شهر حلب
ویرانه‌های بیمارستان قدس در شهر حلب

واشینگتن حمله هوایی به بیمارستان قدس در شهر حلب سوریه را که به مرگ دست‌کم ۲۷ نفر انجامیده است، محکوم کرد و حکومت سوریه را مسئول آن دانست.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت اظهارات جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این‌باره را بازتاب داده است که از روسیه خواسته است تا با اعمال نفوذ بر دمشق مانع چنین حملاتی شود.

آقای کربی گفت: «یک‌بار دیگر ما از حکومت سوریه می‌خواهیم که این حملات مطلقا غیرمنطقی را که ناقض قواعد ترک مخاصمه است، متوقف کند».

وی از این حمله به عنوان رخدادی «شرم‌آور» نام برد و عنوان کرد که این حمله دارای ویژگی‌های مشابه با حملات پیشین دولت سوریه به اماکن درمانی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهایت هشدار داد که خشونت‌های مداوم در سوریه به شدت توافق بر سر ترک مخاصمه را به خطر انداخته است.

پیش از این تلویزیون دولتی سوریه به نقل از منابع نظامی این کشور دخالت در حمله به بیمارستان قدس در شهر حلب را تکذیب کرده بود. این بیمارستان تحت نظر سازمان پزشکان بدون مرز و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اداره می‌شود و در منطقه تحت تسلط شورشیان سوریه در حلب واقع است.

در همین حال استفان دی‌میستورا، سفیر سازمان ملل متحد در امور سوریه، گفته است که اعتقاد دارد این حمله عامدانه بوده و نه از روی اشتباه. اظهارات وی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی الحدث بیان شده است.

آقای دی‌میستورا اما چیزی دراین‌باره نگفت که چه کسانی می‌توانند مسئول این حمله باشند.

این مقام سازمان ملل متحد صبح روز پنج‌شنبه خواستار کمک روسیه و ایالات متحده برای احیای مذاکرات صلح و برقراری آتش‌بس شده بود.

شهر حلب در ۲۴ ساعت اخیر هدف حملات هوایی و بمباران‌های شدیدی بوده که بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشته است. جان ایگلند، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، شرایط انسانی در شهر حلب پس از این حملات را «فاجعه‌آمیز» خوانده است.

وی همچنین خواستار دسترسی به نواحی تحت محاصره در این شهر برای کمک‌های بشردوستانه شده است.

XS
SM
MD
LG