لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

اوباما: آمریکا به تمام تعهدات خود برای لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران عمل کرده است


باراک اوباما تاکید کرده که توافق هسته‌ای «برنامه اتمی ایران را به عقب برده، از تنش بیشتر جلوگیری کرده و ما را امن‌تر کرده است».
باراک اوباما تاکید کرده که توافق هسته‌ای «برنامه اتمی ایران را به عقب برده، از تنش بیشتر جلوگیری کرده و ما را امن‌تر کرده است».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرده که ایالات متحده و قدرت‌های جهانی «به تمام تعهدات خود برای برداشتن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران» عمل کرده است.

آقای اوباما در بیانیه‌ای که کاخ سفید، پنجشنبه ۲۴ تیر و در سالگرد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی منتشر کرده، افزوده: «مادام که ایران به توافق {هسته‌ای} وفادار باشد، ما هم به اجرای تعهدات خود ادامه خواهیم داد».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی، ایالات متحده را متهم می‌کنند که به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است.

پیشتر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که آمریکا حتی «فراتر از تعهدات خود» عمل کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود با دفاع از این توافق، تاکید کرده که توافق هسته‌ای «برنامه اتمی ایران را به عقب برده، از تنش بیشتر جلوگیری کرده و ما را امن‌تر کرده است».

در پایان بیانیه باراک اوباما آمده که ایالات متحده همچنان با ایران دارای «تفاوت‌های جدی» است اما «آمریکا، شرکای ما و جهان اکنون به خاطر برجام امن‌ترند».

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم به همین مناسبت و مانند آقای اوباما، گفته که توافق هسته‌ای، جهان را «امن‌تر» کرده است.

آقای کری افزوده است: «یک سال پیش در چنین روزی، در حالی که بسیاری معتقد بودند که این طرح با شکست روبه‌رو می‌شود و جهان را جایی خطرناک‌ترخواهد کرد، این توافق، در حقیقت، جهان را امن‌تر کرد و به ایران نیز امکان داد که یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده که «چالش‌ها و اختلاف‌های آمریکا با ایران همچنان باقی است و توافق هسته‌ای به معنای حل و فصل همه مسائل نیست».

آقای کری از بحران سوریه، ناآرامی‌ها در یمن و تروریسم به عنوان دیگر موارد اختلاف میان واشینگتن و تهران نام برده است.

فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست دفاعی نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفته که این اتحادیه از «اجرای کامل و موثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت قاطع می‌کند».

خانم موگرینی نیز تاکید کرده که اتحادیه اروپا «تعهدات مربوط به تحریم‌های» خود را عملی کرده است.

او همچنین گفته است: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تاکید می‌کنند که ایران نیاز دارد به شدت به تعهداتش در برجام پایبند باشد و به همکاری کامل و زمانبندی شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد».

اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواسته تا از «اقداماتی که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد ناسازگار است، پرهیز کند».

ایران در روزهای اخیر از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد به علت آزمایش های موشکی مورد انتقاد قرار گرفته است. اما جمهوری اسلامی این انتقادات را رد کرده است.

فدریکا موگرینی در بیانیه خود بر «تعهد اتحادیه اروپا» برای «گسترش بیشتر روابط» با ایران در مواردی مانند تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای، مهاجرت، محیط زیست، نبرد علیه تهدیدات فراملی مانند مواد مخدر، همکاری‌های بشردوستانه، حمل و نقل، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه‌ای تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG