لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

شورشیان یمن استاندار پیشین عدن را مأمور تشکیل دولت نجات ملی کردند


صالح علی الصماد، رئیس مجلس عالی سیاسی، حکم انتصاب عبدالعزیز بن حبتور را امضا کرده است
صالح علی الصماد، رئیس مجلس عالی سیاسی، حکم انتصاب عبدالعزیز بن حبتور را امضا کرده است

مجلس عالی سیاسی یمن، متشکل از شورشیان حوثی و حامیان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق، روز یکشنبه عبدالعزیز بن حبتور، از چهره‌های سیاسی این کشور و استاندار سابق عدن را مأمور تشکیل دولت نجات ملی کرد.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری یمنی سبا، آقای بن حبتور که اهل شبوه از استان‌های جنوبی یمن است پیش از این وزارت آموزش این کشور را برعهده داشته است.

خبرگزاری یمنی سبا که تحت کنترل حوثی‌هاست متن حکم دو ماده‌ای صالح علی الصماد، رئیس مجلس عالی سیاسی را منتشر کرده که در آن علاوه بر اشاره به انتصاب آقای بن حبتور، بر اجرایی شدن این حکم از روز یکشنبه دوم اکتبر، ۱۱ مهر، تأکید شده است.

حوثی‌ها که از دو سال پیش به این سو کنترل صنعا، پایتخت یمن را بر عهده دارند، در ماه ژوئیه امسال در همپیمانی با علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن، مجلس عالی سیاسی را به عنوان بدنه اجرایی اصلی برای اداره کشور شکل دادند. نهادی که جایگزین شورای انقلابی حوثی‌ها برای اداره مناطق تحت تصرف آنها بود.

یمن که فقیرترین کشور دنیای عرب به شمار می‌رود، از زمان تصرف صنعا توسط شورشیان حوثی، در جنگ داخلی به سر می‌برد و از فروردین سال ۹۴ نیز ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور وارد عمل شده است.

مذاکرات صلح یمن در کویت که به منظور پایان دادن به به ۱۸ ماه جنگ با نظارت سازمان ملل در جریان بود، ماه گذشته به بن‌بست رسید.

دولت آقای هادی که پس از گسترش اعتراض‌های بهار عربی به یمن و کناره‌گیری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین، قدرت را در دست گرفت توسط جامعه بین‌المللی به عنوان دولت قانونی یمن شناخته می‌شود، و اکنون در عدن مستقر است.

حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، و گرچه ایران این حمایت را صرفاً معنوی توصیف می‌کند، هم عربستان و متحدانش و هم دولت یمن، ایران را متهم می‌کنند که به رغم قطعنامه‌ها سازمان ملل از شورشیان حوثی حمایت نظامی می‌کند.

در این زمینه هفته گذشته وزیر خارجه یمن اعلام کرد که این کشور به‌دنبال شکایت از ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتهام ارسال اسلحه برای شبه‌نظامیان حوثی است.

او تأکید کرد که «این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است که نه تنها مسلح‌سازی کودتاگران را ممنوع کرده بلکه شهروندان کشورهای دیگر را هم از انتقال اسلحه برای حوثی‌ها منع کرده است».

XS
SM
MD
LG