لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

واکنش ایران به تحریم آمریکا: محدودیت‌هایی علیه آمریکایی‌ها اعمال می‌کنیم


وزارت خارجه ایران در واکنش به افزودن نام چند شخص حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های ایالات متحده، اعلام کرد که در چارچوب «عمل متقابل» محدودیت‌های قانونی علیه افراد و شرکت‌های آمریکایی اعمال می‌کند.

در اطلاعیه وزارت خارجه ایران که شامگاه جمعه در منابع خبری رسمی، از جمله خبرگزاری صداوسیما منتشر شد، از گسترش شمول تحریم‌های آمریکا به ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی دیگر به شدت انتقاد شده و این اقدام «ناسازگار با تعهدات آمریکا» و «مغایر با روح و متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» توصیف شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، که شامل ۱۳ شخص حقیقی و ۱۲ شرکت است و برخی از آنها در امارات متحده عربی، لبنان و چین فعال هستند.

ایران در واکنش به این موضوع، تهدید کرده که «محدودیت‌های قانونی» علیه افراد و شرکت‌هایی که به ادعای وزارت خارجه ایران «در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروریستی در منطقه نقش دارند» و «به کشتار و سرکوب مردم بی‌دفاع منطقه کمک می‌کنند» اعمال خواهد کرد.

این بیانیه البته به نام این افراد و شرکت‌ها اشاره نکرده، و تنها وعده داده که این اسامی به زودی اعلام خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های اعلام‌شده برای مقابله با «برنامه موشکی بالستیک ایران» و «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه» از سوی تهران اعمال شده است.

اما وزارت خارجه ایران در واکنش خود، این تحریم‌ها را «تحریم‌های نامشروع فرامرزی» توصیف کرده که به گفته این بیانیه، «به بهانه آزمایش موشکی اخیر» اعمال شده است.

بیانیه وزارت خارجه ایران تأکید می‌کند که توانمندی‌های موشکی ایران «صرفاً برای اهداف دفاعی و حمل تسلیحات متعارف طراحی شده» و «هیچگاه جز در دفاع مشروع به کار نخواهد رفت».

این بیانیه اضافه می‌کند که «توسعه» این توانمندی‌ها «بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد» حق مردم ایران است و مداخله دیگران در این زمینه «نقض قواعد آمره حقوق بین‌الملل، و خارج از صلاحیت هر کشور و نهادی است».

در واکنش به آزمایش موشکی تهران، پیشتر رییس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشته بود: «ایران با آتش‌بازی می‌کند»، و تأکید کرده بود که در قبال ایران «رفتار مهربانانه» باراک اوباما را در پیش نخواهد گرفت.

اما وزیر خارجه ایران روز جمعه در توئیتی که پاسخی به این موضوع تلقی شده است تأکید کرد که ایران هرگز آغازگر جنگ نخواهد بود، و هیچگاه از سلاح‌های خود علیه دیگری «جز در دفاع مشروع استفاده نخواهد کرد».

آزمایش بحث‌برانگیز موشکی ایران، در روزهای اخیر واکنش چند مقام آمریکایی دیگر را نیز به دنبال داشت و از جمله مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ روز چهارشنبه گفت که این آزمایش نقض قطعنامه شورای امنیت است و در این زمینه رسماً به ایران هشدار داده خواهد شد.

در ایران اما ۲۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای با حمایت از این آزمایش موشکی گفته‌اند که «تنها راه بازدارندگی در برابر تهاجم دشمن، توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است».

به گفته آنها، مخالفت برخی کشورها با این آزمایش‌ها «از هیچ منطقی برخوردار نبوده» و «تقویت بنیه دفاعی ایران» در چارچوب «راهبرد بازدارندگی» است.

XS
SM
MD
LG