لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

واکنش خامنه ای به سخنان ترامپ: مردم روز ۲۲ بهمن پاسخ تهدیدها را می دهند


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه ۱۹ بهمن، اعلام کرد که مردم ایران روز ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، پاسخ تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا را خواهند داد.

به نوشته وب سایت آیت الله خامنه ای، وی این موضوع را در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی با او در تهران ابراز داشت.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌گوید باید از اوباما متشکر باشید! چرا؟ متشکر باشیم به‌خاطر داعش و آتش در عراق و سوریه و حمایت علنی از فتنه‌ی ۸۸؟ او بود که تحریم‌های فلج‌کننده برای ملت ایران آورد.»

علی خامنه‌ای پیشتر نیز آمریکا را متهم به حمایت از داعش کرده بود. برخلاف سخنان آقای خامنه‌ای، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده از مدت‌ها پیش به بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه مشغولند. دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا و باراک اوباما،رئیس جمهور پیشین این کشور نابود کردن داعش را هدف خود اعلام کرده اند.

انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از نقش آمریکا در سوریه در حالی بیان می شود که ایران در کنار روسیه از حامیان اصلی بشار اسد بوده و تعداد کشته‌شدگان نیروهای اعزامی ایران به جنگ داخلی سوریه از مرز «هزار نفر» فراتر رفته است. اخیرا باراک اوباما ایران را متهم به کشتار غیرنظامیان در حلب کرد.

علی خامنه ای که از جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ۸۸ به عنوان فتنه یاد می کند، در حالی از حمایت باراک اوباما از معترضان سخن گفت که آقای اوباما در آمریکا به دلیل آنچه عدم حمایت از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نامیده شده، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه رئیس جمهوری سابق آمریکا «به خواستش نرسید» اضافه کرد:«هیچ دشمنی نمی‌تواند ملت ایران را فلج کند.»

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت که «[ترامپ] می‌گوید از من بترسید! نه؛ مردم پاسخ این حرف‌ها را در ۲۲ بهمن خواهند داد و نشان می‌دهند ملت ایران چه موضعی در برابر تهدید می‌گیرد.»

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به سخنان آقای ترامپ در روزهای گذشته بوده است.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، به ویژه پس از آنکه ایران روز دهم بهمن دست به آزمایش موشکی بالیستیک زد، جنگ لفظی میان دو طرف تشدید شده است.

آقای ترامپ در این زمینه به دفعات به ایران هشدار داده است که «با آتش بازی نکند.»

رئیس ‌جمهوری آمریکا در آخرین اظهار نظر در مصاحبه با با شبکه خبری «فاکس»، ضمن انتقاد مجدد از توافق اتمی با تهران، گفت که حکومت ایران از آن زمان به بعد «گستاخ‌تر» شده و به ایالات متحده «کاملا بی‌احترامی» می‌کند.

دونالد ترامپ در این مصاحبه که روز ۱۷ بهمن پخش شد، افزود:«ایران، دولت شماره یک حامی تروریسم است.»

ایالات متحده بارها دولت ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌است. این گفته‌ها چه در زمان دولت اوباما و چه اکنون در زمان دولت ترامپ تکرار شده‌اند. ایران، همواره این سخنان را رد کرده و در مقابل کشورهای متحد آمریکا در منطقه، مانند عربستان سعودی را، متهم به حمایت از تروریسم کرده‌است.

آقای ترامپ روز ۱۵ بهمن نیز در توئیت دیگری نوشت: ایران «متوجه نیست که رییس‌جمهور اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم.»

مایکل پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، هم در این زمینه به ایران هشدار داده و گفته که بهتر است ایران نگاهی به تقویم بیندازد و دریابد که رییس‌جمهوری جدیدی در کاخ سفید مستقر شده است.

او در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» که پخش شد، تأکید کرد که ایران نباید در جدیت رییس‌جمهوری جدید آمریکا تردید کند.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، نیز چند روز پیش در بیانیه‌ای هشدار داد که دولت آمریکادیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد و «روزهای چشم‌پوشی بر اقدامات خصمانه و تهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین‌المللی به پایان رسیده است.»

در این میان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۸ بهمن با اشاره به این موضوع که دولت جدید آمریکا هنوز «تا استقرار کامل فاصله دارد»، اضافه کرده بود: «به شکل قابل قبولی که انتظار می‌رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی گفته بود: «صحبت‌هایی گفته می‌شود ضدونقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدیدآمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی‌کنیم. خیلی هم برای‌مان مهم نیست».

بهرام قاسمی با اشاره به این موضوع که «واقعیت‌ها خودشان را در زمان لازم و مناسب نشان می‌دهند و شرایط را بر دیگران تحمیل می‌کنند» افزوده بود: «منتظریم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق‌تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم».

وی بر این نکته تاکید کرده بود که «باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد» و افزود: «منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می‌خواهد در مورد مسائل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده بود:«ما نیازی به محک زدن آنها نداریم و کار ترامپ از محک زدن گذشته است و شناخت دقیق و عمیقی از طرف مقابل داریم و آنچه که رخ می‌دهد بر اساس برنامه‌ریزی است که انجام شده است.»

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی، نیز روز سوم آذر در مصاحبه با سایت «جماران» با تأکید بر اینکه «برای اظهارنظر در مورد مواضع ترامپ زود است»، افزوده بود: «ما برای هر تحولی که بخواهد روی دهد آماده هستیم».

با این همه، شمار قابل توجهی از مقام‌های سیاسی و نظامی ایران در روزهای اخیر حملات لفظی تندی علیه رییس‌جمهوری آمریکا و سیاست‌ها و دیدگاه‌های او کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG