لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

روحانی در آغاز سفر عربی: خواستار مناسبات خوب با کشورهای خلیج فارس هستیم


حسن روحانی حدود سه هفته پیش پیام امیر کویت را دریافت کرد.
حسن روحانی حدود سه هفته پیش پیام امیر کویت را دریافت کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، وارد مسقط، پایتخت عمان، شد. او پیش از ترک تهران از تلاش برای بهبود مناسبات ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استقبال کرده و گفت که تهران خواستار روابط خوب با این کشورها است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، آقای روحانی با اشاره به پیام امیر کویت به دولت ایران افزود که در این پیام، شش کشور حوزه خلیج فارس اعلام کردند که «به دنبال روابط بهتر با ایران و حل و فصل سوء‌تفاهم ها و ارتقاء روابط از طریق گفت‌وگو» هستند.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به این که تهران از «اصل پیام استقبال کرده» افزود که در سفر خود به عمان و کویت در این زمینه دیدار و بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

پیام شش کشور عرب حوزه خلیج فارس در ماه گذشته میلادی در جریان سفر شیخ صباح خالد آل صباح، وزیر خارجه کویت، به تهران به مقام های ایرانی داده شد.

این مقام کویتی در سفر خود خواستار دیالوگ بین ایران و همسایگان منطقه‌ای‌اش شده بود.

مناسبات ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به خصوص با عربستان سعودی، از جمله به دلیل حمایت شان از جناح های درگیر در جنگ داخلی سوریه و یمن تیره است.

آقای روحانی با اعلام این که «اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حسن همجواری با همسایگان و امنیت خلیج فارس است» اضافه کرد: «ایران هیچ گاه نه به فکر تجاوز بوده و نه مداخله در امور داخلی کشور و نه تحمیل عقاید دینی، مذهبی و یا سیاسی خود. اساس سیاست ما همکاری مشترک با دوستان و کشورهای اسلامی است.»

سخنان رئیس جمهوری ایران در شرایطی ابراز می شود که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز ۲۴ بهمن، در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ایران به عنوان «تهدیدی» برای منطقه نام برد.

عربستان سعودی و بحرین در زمستان سال گذشته و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را قطع کردند. این حملات در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی اتفاق افتاد.

عربستان سعودی و بحرین همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کنند. اما تهران این اتهام را رد کرده و در مقابل، ریاض را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده است.

در این ارتباط، کویت، قطر و امارات متحده عربی نیز به نشانه ابراز همبستگی با ریاض، سفیران خود را از تهران فرا خواندند، اما عمان تنها حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را مورد انتقاد قرار داد.

عمان همواره روابط خوبی با ایران داشته است. این کشور در عملیات ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی علیه گروه حوثی ها نیز شرکت نکرده است. ایران از این گروه حمایت می کند.

حسن روحانی روز چهارشنبه همچنین در بخشی از سخنان خود در مورد امنیت خلیج فارس به لزوم تامین آن از سوی «کشورهای منطقه و بدون حضور خارجی ها» تاکید کرد و در عین حال خواستار «وحدت بیشتر» این کشورهای منطقه شد.

او «فاصله بین سنی و شیعه» از سوی «قدرت های بزرگ» را «جعلی و مصنوعی» توصیف کرد و افزود: «ایران هراسی، شیعه هراسی و همسایه‌هراسی مجعول بیگانگان است و کشورهای منطقه قرنها در کنار هم زندگی کرده و اگر سوءتفاهمی باشد با مذکره حل و فصل خواهد شد.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، قرار است حسن روحانی و سلطان قابوس درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت و گو کنند.

رئیس جمهوری ایران پیش از ترک تهران با اشاره به «شرایط ناآرام منطقه» گفت که «در این سفر درباره منطقه و شرایطی که در عراق، سوریه و مخصوصا یمن وجود دارد بحث خوهد شد.»

آقای روحانی نقش عمان و کویت در پایان دادن به خونریزی ها در یمن را «قابل توجه» دانست.

یک روز قبل از سفر حسن روحانی، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری، نیز در صفحه توئیتری خود این سفر را نشانه‌ای بر «ضرورت دوستی، اخوت اسلامی و بازگشت به روابط صمیمانه منطقه ای» و «هشداری بر لزوم پایان اختلافات مذهبی، درگیری های فرقه ای، خشونت های تروریستی، کشتار بیگناهان، آوارگی بی پناهان و تنش‌های روزافزون منطقه ای» دانسته بود.

XS
SM
MD
LG